Siirry pääsisältöön

Kadonnutta isäsuhdetta etsimässä

 

Olen sattumoisin juuri lukenut kaksi kirjaa, joita molempia leimaa voimakas isän kaipuu. Molemmat kirjailijat ovat rakentaneet teoksensa oman traumansa ympärille ja molemmissa kirjoissa nostetaan päähenkilöksi isä. Se poissaoleva ja arvaamattomasti käyttäytyvä isä.

Otto Gabrielssonin kirja isästään Jörn Donnerista on saanut paljon julkisuutta, mutta en ole kuitenkaan huomannut mitään kovin kauhistelevia kommentteja, sillä kaikkihan me ”tiedämme”, millainen persoonallisuus Donner oli. Mutta kirjan lukeminen teki silti kipeää. Gabrielsson kuvaa tarkasti ne pettymyksen ja tuskan tunteet kun isä, jälleen kerran, pettää odotukset.

Kun esimerkiksi paljon odotettu isän vierailu, joka sattumalta ajoittuu joulunpyhiin, kulminoituu isän vaimon laukustaan kaivamaan wienerleipään. Mitään muuta lahjaa pojalle ei ole osattu edes ajatella. Voiko sitä selvemmin lapselleen edes osoittaa, että hän ei ole minkään arvoinen. Korkeintaan yhden wienerleivän.

Ymmärrän täysin Gabrielssonin tarpeen saada kirjoittaa tämä kirja, tai ”viimeinen kirje” isälleen, kuten hän on kirjansa otsikoinut. Lähtölaukaus tekstille näyttää olleen pappa-Donnerin julkaisema päiväkirja ”Mammutti”, jossa hän kuvaa Ruotsissa asuvaa poikaansa ”erehdykseksi”. Tähän lausahdukseen Gabrielsson palaa kirjassaan kerta toisensa jälkeen ja se on selvästi ollut koko tämän prosessin moottori.

Lapsen kokemus isättömyydestään on Gabrielssonin Rikkaruoho-kirjassa kuvattu niin syvästi, että se koskettaa vaikka ei tuntisikaan kirjeen vastaanottajan mediapersoonallisuutta. Gabrielsson kirjoittaa rehellisen avoimesti eikä säästele itseäänkään. Hän tietää olevansa ”passiivinen” ja ehkä jopa altis mielenterveydellisille ongelmille. Opinnot eivät etene ja yksinäisyys leimaa.

Usein hän toivookin, että juuri isä auttaisi häntä mutta se toive on turha. Kuitenkin ne muutamat hetket, jolloin isältä on tullut huomaavainen ja lämmin sana, ovat kuin kultajyviä, joita Gabrielsson kantaa sisällään. Isä näki minut!

Gabrielsson vertaa itseään isänsä muihin lapsiin, varsinkin kahteen nuorimpaan, jotka hänen käsityksensä mukaan ovat saaneet lakisääteisen osuutensa isästä. Mutta onko todella näin? Gabrielssonin kuvaamat tapahtumat pistävät ainakin minut epäilemään, että tällä kyseessä olevalla isällä ei ehkä ole minkäänlaista taitoa olla ”isä”. Olihan hän itsekin menettänyt isänsä aivan pienenä.

Gabrielssonin analyysi, että isän henkinen kehitys olisi pysähtynyt teini-iän tasolle, onkin ehkä aivan oikea ja silloin lienee turha edes odottaa muuta kuin tappioita yrityksessä luoda aikuinen suhde isään. Kirjan lopussa Gabrielsson tulee samaan lopputulokseen ja hän heittää hyvästit isälleen. On aika jatkaa elämää, ilman turhia kuvitelmia isästä.

 

Varför verkar det vara ett genomgående tema att pappor är både det värsta och det underbaraste som finns? Hur kommer det sig att de trots sin egoism blir så fruktansvärt viktiga? Varför skriver inte jag själv en bok om min mamma, hon som ändå varit den som tagit hand om mig? Kan det vara så att en förälder måste varit lite frånvarande för att man ska få utifrånperspektiv nog att skriva om dem? (Charlotta von Zweigbergk: Dippen & jag, 2017)

 

Sattumoisin olin löytänyt kirjastosta ruotsalaisen Charlotta von Zweigbergkin kirjan alzheimeriin sairastuneesta isästään ja luin sen heti Gabrielssonin kirjan jälkeen. Kirjassaan ”Dippen & jag” toimittajana ja kirjailijana tunnetuksi tullut von Zweigbergk kertoo omasta isäsuhteestaan ja varsinkin isän viimeisistä sairauden leimaamista vuosista.

Päällisin puolin von Zweigbergkin isäsuhde vaikuttaa aivan toiselta kuin Gabrielssonin. Toki hänenkään isänsä ei ollut ydinperheisä, sillä vanhemmat erosivat kun kolme tytärtä olivat aivan pieniä. Isä perusti uuden perheen ja sai kaksi tytärtä lisää. Mutta von Zweigbegrkin muisteluista käy ilmi, että kaikki viisi lasta olivat tiiviisti isän elämässä mukana, varsinkin lomilla ja juhlapäivinä.

Isä, jota tytär kutsuu Dippeniksi, rakastaa lapsia ja lapset rakastavat vastavuoroisesti myös häntä. Mutta isä on myös hiukan arvaamaton. Hän saattaa alkaa pilailla lapsen kustannuksella tai yhtäkkiä unohtaa antamansa lupauksen. Isä on valovoimainen hurmuri, johon kaikki naiset ihastuvat vuorollaan. Myös pikku-Charlotta haluaa olla isän prinsessa, mutta asema sisarussarjan keskimmäisenä tekee sen vaikeaksi. Charlotta jää usein sivuun eikä häntä kuunnella.

Von Zweigbergk saa mahdollisuuden tiivistää isäsuhdettaan kun hän hankkii asunnon Gotlannista, jossa myös isä asuu. Sattumoisin pian tämän jälkeen isällä todetaan alzheimer, mistä alkaa loiva ja lopulta jyrkkääkin jyrkempi alamäki kohti loppua. Ja tässä vaiheessa kirjailija paljastaa tunteita, jotka muistuttavat hyvin paljon Gabrielssonin kirjassaan kuvaamia. Rivien välistä ilmentyvä mustasukkaisuus sisaruksia kohtaan ja loputon odotus, että isä näkisi juuri minut, sävyttävät myös tätä tekstiä.

Itse menetin isäni kun olin vain 14-vuotias enkä ole koskaan päässyt prosessoimaan omaa isäsuhdettani näin pitkälle. Olen osaltani jopa hiukan kateellinen esimerkiksi näille kahdelle kirjailijalle, vaikka ymmärrän että olen myös säästynyt paljolta tuskalta. Ja tosiaan, olihan minulla äitikin! Kaikki ne äidit, jotka harvoin saavat näin intohimoisia kuvauksia lapsiltaan! Vai satunko vain huomaamaan ne kirjastonhyllyiltä loistavat isäkuvaukset, koska kärsin itsekin isän kaipuusta?

Nämä molemmat kirjat pistivät paljon ajatuksia liikkeelle ja myös muistoja omasta isästäni. Olenkin liikuttunut siitä, että olen päässyt kurkistamaan näin avoimesti kahteen lapsuuteen ja kahden isän persoonallisuuteen. Elämä ei mene aina niin kuin Strömsössä ja ehkä ihan hyvä niin, sillä mistäs sitä muuten voitaisiin kirjoittaa näin syväluotavaa kirjallisuutta!

**

Otto Gabrielsson: Vildhavre. Sista brevet till pappa

(Rikkaruoho. Viimeinen kirje isälle)

Schildts & Söderströms 2020

 

Charlotta von Zweigbergk: Dippen & jag

Ordfront 2017

Kommentit

  1. Zweigbergkin kirjaa en ole lukenut, mutta Otto Donnerin kirja vaikutti minuun vahvasti. Otto palaa usein tuohon Mammutin kohtaan, jossa Jörn määrittelee hänet erehdykseksi. Tämähän on ihan kauhea asia. Riidan tuoksinassa voi kiivastuksissaan päästää suustaan sammakoita, mutta kirjaa tehdessä on aikaa harkita ja se on tarkistettu ja oikoluettu. Kirja on julkinen ja tuo sana on häpäisy! Kyllä kustannustoimittaja olisi voinut pysähtyä tähän kohtaan ja kysyä, onko pakko olla näin rehellinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, noin pitkälle en itse edes ajatellut mutta olisi mielenkiintoista tietää kävikö Donner keskustelua asiasta kustannustoimittqjansa kanssa. Donneria itseään ei asia tuntunut vaivaavan mutta olisi tosiaankin tarvittu joku "aikuinen", joka pitää ohjat käsissä.

      Mutta nähtyäni sen viime vuonna ilmestyneen dokumenttielokuvan "En film om Jörn Donner" ymmärrän, että Donnerila oli sisällään joku sellainen valtava mustuus, joka tuli ulos ylimielisyytenä ja ilkeytenä. Ja se kohdistui sitten jopa omiin lapsiinkin. Eikä mies itse ymmärtänyt, että hänen olisi kannattanut lukita ne päiväkirjansa visusti kassakaappiin. /Mari

      Poista
    2. Näin se on ollut. Hyvä, että pojat näyttivät löytäneensä toisensa hautajaisten yhteydessä. Ei heistä kukaan, edes ne pojat, joiden kanssa hän eli, varmaan ole saaneet sitä lämpöä ja kiinnostusta, mitä isältä yleisesti saadaan.
      Niin keskenkasvuista, että Donner ylpeili "siittämiskyvyllään", eikä välittänyt siittämisensä tuloksista.
      No, onhan tuota, mutta julkinen hylkääminen oli tässä se, mikä tuntuu erityisen julmalta. Jos hän olisi kirjoittanut, että on pahoillaan siitä, miten vähän aikaa on liiennyt lapsille, niin asia olisi ollut siedettävä. Eikös se ollut vielä niin, että Otto oli kavereilleen ylpeillyt kuuluisalla isällä kertomatta, miten vähän tältä sai (ylijääneen viinerin), ja nyt hän tuli nolatuksi, kun onkin "erehdys".

      Poista
  2. Minusta tuntuu, että isäsuhde on hyvin monella ongelmallinen. Joskus olen jopa miettinyt, onko se osa isä-lapsisuhdetta että joutuu niin rankasti peilaamaan itseään juuri isään. Näitä mainitsemiasi kirjoja en ole lukenut, mutta kuten totesit, Donnerilla itselläkin oli ongelmia isyyden kanssa, isättömänä poikana joka ei kai sitten ollut valmis eikä halukas isäksi, kuin vasta vanhemilla päivillään. Minusta on turha syyttää Donneria siitä, että hän on rehellinen, vaikka tahditon hän kyllä on. Toisaalta tahdittomuus on joskus tarkoituksellista, kun halutaan tökkiä yhteiskunnan kipupisteitä. Valitettavasti oma avioton poika joutui siitä kärsimään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rehellinen voi ja pitääkin olla mutta tahdikkuus pitäisi aina säilyttää. Ja kun on perhesuhteista kyse niin ne pitäisi ehkä jättää julkisten lausuntojen ulkopuolelle tykkänään?

      Yritin muuten lukea Gabrielssonin kirjaa niin, etten olisi ajattellut sitä varsinaista kirjan isää vaan pikemmin lukenut tätä kuvauksena kaikista niistä isistä, jotka ovat kieltäneet lapsensa. Ja sen tason myös kirjoittaja on mielestäni aika hyvin tavoittanut. Gabrielsson pitäytyy paljolti juuri omissa lapsen kokemuksissaan, mikä tekee tästä kirjasta niin kipeän. /Mari

      Poista
    2. Olen samaa mieltä siitä tahdikkuudesta. Ja aion Gabrielssonin kirjan lukea, ehkä pitäisi se Mammuttikin. On siis sikäli liian aikaista kommentoida, mutta minusta Gabrielsson vaikuttaa rohkealta mieheltä, kuka ties hän on siinä mielessä juurikin isänsä poika?
      Nämä hankalat isäsuhteet ovat joka tapauksessa kiinnostavia, kun, heh, omakohtaistakin kokemusta on.

      Poista
    3. Aivan sama ajatus kävi minullakin mielessä kun luin Gabrielssonin kirjaa - isänsä poika, joka ei myöskään pelkää sanoa suoraan mitä ajattelee. Kirjassa saa nimittäin muutama muukin julkisuuden henkilö kuulla kunniansa :)

      Poista
  3. Joo, niitä sammakoita pääsee varmaan jokaisella vanhemmalla suusta. Oma isäni sähähti kerran hampaittensa välistä niin pahasti, että kirjoitettuna ja tilanteesta irrotettuna se kuulostaisi kauhealta. Hän oli uupunut ja kiivastunut. Haudoin mielessäni kauan sitä tietoa, että hänestä olisi parempi ettei minua olisi, mutta myöhemmin ajan mittaan ymmärsin paremmin. Onneksi en ollut nuori elämäkertakirjoittaja.
    Aika muuttaa käsityksiä. Jos Otto Gabrielsson olisi odottanut muutaman vuoden, niin ehkä hän ei enää olisi halunnut kirjoittaa tätä kirjaa, vaan olisi päästänyt irti ja todennut: sain sen minkä sain.

    Sekin, miten erehdyksestä puhutaan, on tärkeää. Se ei loukkaa mitenkään, jos lapsi saa tietää, ettei ollut suunniteltu, mutta olikin sitten hyvin odotettu. Asiasta voi vaikka vitsailla lämpimästi.
    Se, että henkilötiedoissa toteaa kylmästi, että osa lapsista oli erehdyksiä, on tavattoman julmaa. Miksi sellainen tieto olisi lukijalle tärkeää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin myös tuota samaa ja toivon todella, että Gabrielssonkin pystyy vielä ottamaan etäisyyttä (jos se nyt edes on mahdollista kun on vanhemmista kyse!) ja toteamaan, että kävi todella huono tuuri, että isäksi osui juuri tämä isäksi sopimaton/haluamaton tapaus mutta se ei tee lapsesta vähemmän arvokkaampaa.

      Mutta kirja on järkyttävän osuva todiste siitä minkäläinen valta meillä vanhemmilla on lapsiimme nähden. Voimme heitä sekä nostaa että musertaa, ja se käy niin pienillä sanoilla, ettei sitä aikuinen edes tajua.

      Poista

Lähetä kommentti

Ilahduta Mrs Karlssonia kommentillasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kolmen saaren välissä – lapsen ääni vanhempien tarinassa

  Olen nyt elämäkerrallisten kirjojen pyörteessä. Ja ihan mielelläni, sillä mikäänhän ei ole ihmeellisempää kuin aito, eletty elämä. Tällä kertaa siitä pääsi minulle kertomaan Sophia Jansson. Kun katsoin kirjan kantta, tulkitsin automaattisesti kolme saarta tarkoittamaan kolmen perheenjäsenen erillisiä saarekkeita: äitiä, isää ja kertoja-Sophiaa. Mutta jo alkusivuilla kolme saarta saa myös konkreettisemman merkityksen, sillä tarinan miljöö jakautuu kolmella eri saarella koettuun: Tonga, Ibiza ja oma pikkusaari Suomenlahdella. Sophia Jansson on kirjoittanut intiimin kirjan omasta taustastaan ja vanhemmistaan Lassesta ja Nitasta, joista kuin kohtalon oikusta tulee isä ja äiti. Molemmat nimittäin rakastuvat tahoillaan oman sukupuolen ihmisiin. Mutta porvarillinen avioliitto solmitaan, kun lapsi on ilmoittanut tulostaan. Liitto ei kuitenkaan lopulta pääty hyvin, sillä äiti Nita kärsii pahasta alkoholismista ja hän kuolee vain 38-vuotiaana. Sophian elämäkin olisi voinut ajautua aivan to...

Tove Alsterdal punoo menneisyyden kiehtoviksi kertomuksiksi

  Miten olinkin onnistunut unohtamaan Tove Alsterdalin ! Luin häneltä joskus aikoinaan dekkarin I tystnaden begravd (suomennos "Haudattu hiljaisuudessa") vuodelta 2012, mutta koska tämä oli kauan ennen kirjablogini perustamista niin en muista kirjasta muuta kuin, että se oli hyvä. Nyt olen onneksi löytänyt Alsterdalin uudestaan ja olen jälleen kerran otettu. Tosin Alsterdalin vuonna 2019 ilmestyneestä (ja tänä vuonna suomennetusta) dekkarista Blindtunnel (Salakäytävä) jäi vähän ristiriitaiset ajatukset. Alsterdal onnistuu erinomaisesti kirjan historiallisessa taustoituksessa ja löysin kirjan alunperin juuri siksi, että tarina sijoittuu entisen Sudeettialueen, nykyisen Tšekin tasavallan alueelle.  Salakäytävä-dekkarissa ruotsalainen aviopari Sonja ja Daniel etsivät uutta suuntaa elämäänsä erinäisten takaiskujen jälkeen ja päätyvät ostamaan vanhan ja ränsistyneen viinitilan yhdestä itäisen Euroopan maaseutukylistä. Eipä aikaakaan ja pariskunta on keskellä murhavyyhteä, jonka ...

Kun Suomen lapset lähtivät Ruotsiin - Anna Takanen: Sinä olet suruni

Tänään 15. joulukuuta on kulunut 80 vuotta ensimmäisen suomalaisia sotalapsia Tukholmaan kuljettaneen laivan lähdöstä. Ruotsiin lähti kaikkiaan sotaa pakoon  noin 70 000 lasta ja melkein neljäsosa heistä jäi palaamatta. Näihin lukuihin  mahtuu traagisia tarinoita, joita on kipuiltu sekä Suomessa että täällä Ruotsissa. Eikä asiasta ole sen kummemmin puhuttu, kummassakaan maassa. Yksi Ruotsiin jääneistä lapsista oli Anna Takasen Timo-isä, jonka tarinan Takanen on nyt kirjoittanut kirjaksi "Sörjen som blev". Mutta kirja ei ole pelkästään sotalapsen tarina sillä 80 vuoden takainen tragedia vaikuttaa monen perheen elämään edelleen. Takanen sanoo, että sotalapsen traumasta selviämiseen menee neljä sukupolvea. Tässä yhtälössä hän laskee itsensä kolmanneksi sukupolveksi. Anna Takanen eli lapsuutensa oudossa välitilassa. Hän oli syntynyt Ruotsissa ja puhui ruotsia, mutta sukunimensä vuoksi hänet luokiteltiin suomalaiseksi. Koulussa häntä kiusattiin juuri suomalaisuutensa takia...

Kiitos tästä kesästä, Aulikki Oksanen!

  Olen myöhäisherännäinen monien asioiden suhteen, mutta kun löydän jotain innostavaa niin lähdenkin sitten täysillä mukaan. Ja tänä kesänä tämän palavan innostukseni herätti Aulikki Oksanen ! Kaikki alkoi siitä kun luin Helena Ruuskan viime vuonna ilmestyneen elämäkerran Aulikki Oksasesta. Olen lukenut Ruuskalta kaikki hänen kirjoittamansa elämäkerrat (Hugo Simberg, Marja-Liisa Vartio, Mary Gallen-Kallela ja Eeva Joenpelto) ja kaikki nämä kirjat ovat olleet huikeita aikamatkoja. Ruuska on taitava nitomaan tutkimansa henkilön elämänvaiheet suurempaan historiankehykseen samalla kun hän ripottelee matkan varrelle jännittäviä hippusia kunkin ajan arjesta ja omituisuuksista.  Oksanen eroaa muista Ruuskan kohteista sillä, että hän on vielä mitä suuremmiten elossa, jolloin hän on ollut itse mukana kirjan teossa. Koko prosessi vei kolme vuotta ja valmistui Oksasen 80-vuotispäiväksi. Ruuska sai haastatella koko Oksasen klaanin isompia lastenlapsia myöten ja paikoin lukija onkin kuin ...

1920-luvun klassikoita - Main Street (1920)

Uuden vuosikymmenen innoittamana kaivoin kirjahyllystäni Philipp Blomin kirjan "Fractures: Life and Culture in the West: 1918-1938", jossa Blom käy läpi maailmansotien välistä poliittista historiaa ja kulttuurin käännekohtia. Kirja oli todella inspiroivaa luettavaa mutta paikoin myös selkäpiitä karmivaa, sillä monessa kohtaa pystyi tekemään vertauksia oman aikamme yleiseen ilmapiiriin. Blomin kirja antoi minulle idean, että lukisin sadan vuoden takaisen 20-luvun bestselleritä tai muuten huomiota saaneita kirjoja ja kirjailijoita. Olen aina ollut kiinnostunut 1920-luvusta ja sen ajanhengestä mutta en ole aktiivisesti lukenut sen ajan kirjallisuutta. Päätin aloittaa vuodesta 1920 ja kyseisen vuoden (amerikkalainen) bestselleri olikin helppo löytää. Lokakuussa 1920 ilmestyi Sinclair Lewisin satiirinen pikkukaupunkikuvaus "Main Street", joka pongahti välittömästi myyntilistojen kärkeen ja herätti paljon keskustelua. Lewisin säälimätön kuvaus kuvitteellisesta Gop...