Olen sattumoisin juuri
lukenut kaksi kirjaa, joita molempia leimaa voimakas isän kaipuu. Molemmat
kirjailijat ovat rakentaneet teoksensa oman traumansa ympärille ja molemmissa
kirjoissa nostetaan päähenkilöksi isä. Se poissaoleva ja arvaamattomasti
käyttäytyvä isä.
Otto
Gabrielssonin kirja isästään Jörn Donnerista on saanut paljon julkisuutta,
mutta en ole kuitenkaan huomannut mitään kovin kauhistelevia kommentteja, sillä
kaikkihan me ”tiedämme”, millainen persoonallisuus Donner oli. Mutta kirjan
lukeminen teki silti kipeää. Gabrielsson kuvaa tarkasti ne pettymyksen ja
tuskan tunteet kun isä, jälleen kerran, pettää odotukset.
Kun esimerkiksi paljon
odotettu isän vierailu, joka sattumalta ajoittuu joulunpyhiin, kulminoituu isän
vaimon laukustaan kaivamaan wienerleipään. Mitään muuta lahjaa pojalle ei ole
osattu edes ajatella. Voiko sitä selvemmin lapselleen edes osoittaa, että hän
ei ole minkään arvoinen. Korkeintaan yhden wienerleivän.
Ymmärrän täysin Gabrielssonin
tarpeen saada kirjoittaa tämä kirja, tai ”viimeinen kirje” isälleen, kuten hän
on kirjansa otsikoinut. Lähtölaukaus tekstille näyttää olleen pappa-Donnerin julkaisema
päiväkirja ”Mammutti”, jossa hän kuvaa Ruotsissa asuvaa poikaansa ”erehdykseksi”.
Tähän lausahdukseen Gabrielsson palaa kirjassaan kerta toisensa jälkeen ja se
on selvästi ollut koko tämän prosessin moottori.
Lapsen kokemus
isättömyydestään on Gabrielssonin Rikkaruoho-kirjassa kuvattu niin syvästi,
että se koskettaa vaikka ei tuntisikaan kirjeen vastaanottajan
mediapersoonallisuutta. Gabrielsson kirjoittaa rehellisen avoimesti eikä
säästele itseäänkään. Hän tietää olevansa ”passiivinen” ja ehkä jopa altis
mielenterveydellisille ongelmille. Opinnot eivät etene ja yksinäisyys leimaa.
Usein hän toivookin,
että juuri isä auttaisi häntä mutta se toive on turha. Kuitenkin ne muutamat
hetket, jolloin isältä on tullut huomaavainen ja lämmin sana, ovat kuin kultajyviä,
joita Gabrielsson kantaa sisällään. Isä näki minut!
Gabrielsson
vertaa itseään isänsä muihin lapsiin, varsinkin kahteen nuorimpaan, jotka hänen
käsityksensä mukaan ovat saaneet lakisääteisen osuutensa isästä. Mutta onko
todella näin? Gabrielssonin kuvaamat tapahtumat pistävät ainakin minut
epäilemään, että tällä kyseessä olevalla isällä ei ehkä ole minkäänlaista
taitoa olla ”isä”. Olihan hän itsekin menettänyt isänsä aivan pienenä.
Gabrielssonin
analyysi, että isän henkinen kehitys olisi pysähtynyt teini-iän tasolle, onkin
ehkä aivan oikea ja silloin lienee turha edes odottaa muuta kuin tappioita
yrityksessä luoda aikuinen suhde isään. Kirjan lopussa Gabrielsson tulee samaan
lopputulokseen ja hän heittää hyvästit isälleen. On aika jatkaa elämää, ilman turhia
kuvitelmia isästä.
Varför verkar det vara ett genomgående tema att pappor är
både det värsta och det underbaraste som finns? Hur kommer det sig att de trots
sin egoism blir så fruktansvärt viktiga? Varför skriver inte jag själv en bok
om min mamma, hon som ändå varit den som tagit hand om mig? Kan det vara så att
en förälder måste varit lite frånvarande för att man ska få utifrånperspektiv nog
att skriva om dem? (Charlotta von Zweigbergk: Dippen & jag, 2017)
Sattumoisin olin
löytänyt kirjastosta ruotsalaisen Charlotta von Zweigbergkin kirjan
alzheimeriin sairastuneesta isästään ja luin sen heti Gabrielssonin kirjan
jälkeen. Kirjassaan ”Dippen & jag” toimittajana ja kirjailijana tunnetuksi
tullut von Zweigbergk kertoo omasta isäsuhteestaan ja varsinkin isän viimeisistä
sairauden leimaamista vuosista.
Päällisin puolin
von Zweigbergkin isäsuhde vaikuttaa aivan toiselta kuin Gabrielssonin. Toki
hänenkään isänsä ei ollut ydinperheisä, sillä vanhemmat erosivat kun kolme
tytärtä olivat aivan pieniä. Isä perusti uuden perheen ja sai kaksi tytärtä
lisää. Mutta von Zweigbegrkin muisteluista käy ilmi, että kaikki viisi lasta
olivat tiiviisti isän elämässä mukana, varsinkin lomilla ja juhlapäivinä.
Isä, jota tytär
kutsuu Dippeniksi, rakastaa lapsia ja lapset rakastavat vastavuoroisesti myös
häntä. Mutta isä on myös hiukan arvaamaton. Hän saattaa alkaa pilailla lapsen
kustannuksella tai yhtäkkiä unohtaa antamansa lupauksen. Isä on valovoimainen hurmuri, johon
kaikki naiset ihastuvat vuorollaan. Myös pikku-Charlotta haluaa olla isän
prinsessa, mutta asema sisarussarjan keskimmäisenä tekee sen vaikeaksi.
Charlotta jää usein sivuun eikä häntä kuunnella.
Von Zweigbergk
saa mahdollisuuden tiivistää isäsuhdettaan kun hän hankkii asunnon Gotlannista,
jossa myös isä asuu. Sattumoisin pian tämän jälkeen isällä todetaan alzheimer,
mistä alkaa loiva ja lopulta jyrkkääkin jyrkempi alamäki kohti loppua. Ja tässä
vaiheessa kirjailija paljastaa tunteita, jotka muistuttavat hyvin paljon
Gabrielssonin kirjassaan kuvaamia. Rivien välistä ilmentyvä mustasukkaisuus
sisaruksia kohtaan ja loputon odotus, että isä näkisi juuri minut, sävyttävät
myös tätä tekstiä.
Itse menetin
isäni kun olin vain 14-vuotias enkä ole koskaan päässyt prosessoimaan omaa
isäsuhdettani näin pitkälle. Olen osaltani jopa hiukan kateellinen esimerkiksi
näille kahdelle kirjailijalle, vaikka ymmärrän että olen myös säästynyt
paljolta tuskalta. Ja tosiaan, olihan minulla äitikin! Kaikki ne äidit, jotka
harvoin saavat näin intohimoisia kuvauksia lapsiltaan! Vai satunko vain
huomaamaan ne kirjastonhyllyiltä loistavat isäkuvaukset, koska kärsin itsekin isän
kaipuusta?
Nämä molemmat
kirjat pistivät paljon ajatuksia liikkeelle ja myös muistoja omasta isästäni.
Olenkin liikuttunut siitä, että olen päässyt kurkistamaan näin avoimesti
kahteen lapsuuteen ja kahden isän persoonallisuuteen. Elämä ei mene aina niin
kuin Strömsössä ja ehkä ihan hyvä niin, sillä mistäs sitä muuten voitaisiin
kirjoittaa näin syväluotavaa kirjallisuutta!
**
Otto Gabrielsson: Vildhavre. Sista brevet till pappa
(Rikkaruoho. Viimeinen
kirje isälle)
Schildts &
Söderströms 2020
Charlotta von
Zweigbergk: Dippen & jag
Ordfront 2017
Zweigbergkin kirjaa en ole lukenut, mutta Otto Donnerin kirja vaikutti minuun vahvasti. Otto palaa usein tuohon Mammutin kohtaan, jossa Jörn määrittelee hänet erehdykseksi. Tämähän on ihan kauhea asia. Riidan tuoksinassa voi kiivastuksissaan päästää suustaan sammakoita, mutta kirjaa tehdessä on aikaa harkita ja se on tarkistettu ja oikoluettu. Kirja on julkinen ja tuo sana on häpäisy! Kyllä kustannustoimittaja olisi voinut pysähtyä tähän kohtaan ja kysyä, onko pakko olla näin rehellinen.
VastaaPoistaTotta, noin pitkälle en itse edes ajatellut mutta olisi mielenkiintoista tietää kävikö Donner keskustelua asiasta kustannustoimittqjansa kanssa. Donneria itseään ei asia tuntunut vaivaavan mutta olisi tosiaankin tarvittu joku "aikuinen", joka pitää ohjat käsissä.
PoistaMutta nähtyäni sen viime vuonna ilmestyneen dokumenttielokuvan "En film om Jörn Donner" ymmärrän, että Donnerila oli sisällään joku sellainen valtava mustuus, joka tuli ulos ylimielisyytenä ja ilkeytenä. Ja se kohdistui sitten jopa omiin lapsiinkin. Eikä mies itse ymmärtänyt, että hänen olisi kannattanut lukita ne päiväkirjansa visusti kassakaappiin. /Mari
Näin se on ollut. Hyvä, että pojat näyttivät löytäneensä toisensa hautajaisten yhteydessä. Ei heistä kukaan, edes ne pojat, joiden kanssa hän eli, varmaan ole saaneet sitä lämpöä ja kiinnostusta, mitä isältä yleisesti saadaan.
PoistaNiin keskenkasvuista, että Donner ylpeili "siittämiskyvyllään", eikä välittänyt siittämisensä tuloksista.
No, onhan tuota, mutta julkinen hylkääminen oli tässä se, mikä tuntuu erityisen julmalta. Jos hän olisi kirjoittanut, että on pahoillaan siitä, miten vähän aikaa on liiennyt lapsille, niin asia olisi ollut siedettävä. Eikös se ollut vielä niin, että Otto oli kavereilleen ylpeillyt kuuluisalla isällä kertomatta, miten vähän tältä sai (ylijääneen viinerin), ja nyt hän tuli nolatuksi, kun onkin "erehdys".
Minusta tuntuu, että isäsuhde on hyvin monella ongelmallinen. Joskus olen jopa miettinyt, onko se osa isä-lapsisuhdetta että joutuu niin rankasti peilaamaan itseään juuri isään. Näitä mainitsemiasi kirjoja en ole lukenut, mutta kuten totesit, Donnerilla itselläkin oli ongelmia isyyden kanssa, isättömänä poikana joka ei kai sitten ollut valmis eikä halukas isäksi, kuin vasta vanhemilla päivillään. Minusta on turha syyttää Donneria siitä, että hän on rehellinen, vaikka tahditon hän kyllä on. Toisaalta tahdittomuus on joskus tarkoituksellista, kun halutaan tökkiä yhteiskunnan kipupisteitä. Valitettavasti oma avioton poika joutui siitä kärsimään.
VastaaPoistaRehellinen voi ja pitääkin olla mutta tahdikkuus pitäisi aina säilyttää. Ja kun on perhesuhteista kyse niin ne pitäisi ehkä jättää julkisten lausuntojen ulkopuolelle tykkänään?
PoistaYritin muuten lukea Gabrielssonin kirjaa niin, etten olisi ajattellut sitä varsinaista kirjan isää vaan pikemmin lukenut tätä kuvauksena kaikista niistä isistä, jotka ovat kieltäneet lapsensa. Ja sen tason myös kirjoittaja on mielestäni aika hyvin tavoittanut. Gabrielsson pitäytyy paljolti juuri omissa lapsen kokemuksissaan, mikä tekee tästä kirjasta niin kipeän. /Mari
Olen samaa mieltä siitä tahdikkuudesta. Ja aion Gabrielssonin kirjan lukea, ehkä pitäisi se Mammuttikin. On siis sikäli liian aikaista kommentoida, mutta minusta Gabrielsson vaikuttaa rohkealta mieheltä, kuka ties hän on siinä mielessä juurikin isänsä poika?
PoistaNämä hankalat isäsuhteet ovat joka tapauksessa kiinnostavia, kun, heh, omakohtaistakin kokemusta on.
Aivan sama ajatus kävi minullakin mielessä kun luin Gabrielssonin kirjaa - isänsä poika, joka ei myöskään pelkää sanoa suoraan mitä ajattelee. Kirjassa saa nimittäin muutama muukin julkisuuden henkilö kuulla kunniansa :)
PoistaJoo, niitä sammakoita pääsee varmaan jokaisella vanhemmalla suusta. Oma isäni sähähti kerran hampaittensa välistä niin pahasti, että kirjoitettuna ja tilanteesta irrotettuna se kuulostaisi kauhealta. Hän oli uupunut ja kiivastunut. Haudoin mielessäni kauan sitä tietoa, että hänestä olisi parempi ettei minua olisi, mutta myöhemmin ajan mittaan ymmärsin paremmin. Onneksi en ollut nuori elämäkertakirjoittaja.
VastaaPoistaAika muuttaa käsityksiä. Jos Otto Gabrielsson olisi odottanut muutaman vuoden, niin ehkä hän ei enää olisi halunnut kirjoittaa tätä kirjaa, vaan olisi päästänyt irti ja todennut: sain sen minkä sain.
Sekin, miten erehdyksestä puhutaan, on tärkeää. Se ei loukkaa mitenkään, jos lapsi saa tietää, ettei ollut suunniteltu, mutta olikin sitten hyvin odotettu. Asiasta voi vaikka vitsailla lämpimästi.
Se, että henkilötiedoissa toteaa kylmästi, että osa lapsista oli erehdyksiä, on tavattoman julmaa. Miksi sellainen tieto olisi lukijalle tärkeää?
Mietin myös tuota samaa ja toivon todella, että Gabrielssonkin pystyy vielä ottamaan etäisyyttä (jos se nyt edes on mahdollista kun on vanhemmista kyse!) ja toteamaan, että kävi todella huono tuuri, että isäksi osui juuri tämä isäksi sopimaton/haluamaton tapaus mutta se ei tee lapsesta vähemmän arvokkaampaa.
PoistaMutta kirja on järkyttävän osuva todiste siitä minkäläinen valta meillä vanhemmilla on lapsiimme nähden. Voimme heitä sekä nostaa että musertaa, ja se käy niin pienillä sanoilla, ettei sitä aikuinen edes tajua.