Siirry pääsisältöön

Kirjahaahuilua

 


Olen tämän alkuvuoden aikana lukenut yllättävän paljon kirjoja, mutta sitten kun niistä pitäisi kirjoittaa jotain niin iskee stoppi. Olen selvästikin haahuilu-tilassa! Minulle haahuilu tarkoittaa päämäärätöntä vaeltamista, joko fyysistä tai henkistä, jonka aikana pistän aivot naulaan. Haahuilun aikana otan vastaan uusia ajatuksia ja näkymiä, usein ahmimalla, mutta niitä sen kummemmin analysoimatta. 

Pääsen yleensä purkamaan haahuilu-tarvettani matkojen kautta, mutta koska nyt ei ole matkusteltu niin harhailen sen sijaan kirjamaailmassa. Ja hyvin sekin toimii - olen sekä tavannut jänniä uusia ihmisiä että päässyt tutustumaan uusiin paikkoihin. Ja aika usein päässäni heränneet ajatukset eivät liity niinkään itse kirjaan vaan ihan johonkin toiseen mielleyhtymään.

Aivan ensimmäiseksi haluan esitellä teille nigerialais-brittiläisen kirjailijan Bernardine Evariston. Hän kiinnitti huomioni viime vuonna kun huomasin hänet BBC Worldillä milloin mitäkin asiaa kommentoimassa. Mieleeni jäi kuva naisesta, jolla on vankat mielipiteet ja joka osaa esittää ne rauhallisesti ja vakuuttavasti. Lisäksi huomasin hauskan tuikkeen silmissä.

Lopulta googlasin ja opin, että Evaristo voitti Booker-kirjapalkinnon 2019 - ensimmäisenä mustana naisena - kirjallaan 'Girl, Woman, Other'. Kerran sitten käydessäni lähikirjastossani hyllyssä komeili Evariston omaelämäkerrallinen esseekirja 'Manifesto. On never giving up'. Sanon "komeilla", sillä kirja on värikäs kuin puna-ara-lintu ja sitä ei voi kertakaikkiaan ohittaa pysähtymättä. Ja kun huomasin BBC:n haastatteluista tutut kasvot niin tietysti lainasin kirjan.

Bernardine Evaristo kertoo kirjassa elämästään, joka ei ole aina ollut helppo mutta sitä on on värittänyt Evariston päättäväisyys ja periksiantamattomuus. Tein sitten tietysti heti vertailuja omaan elämääni. Kuinka nuorena opiskelijana 90-luvulla hätäännyin lamasta enkä malttanut viedä opintojani loppuun. Kadotin oman sisäisen kompassini ja tein kaikenlaisia hanttihommia. Missä ei sinänsä ollut mitään vikaa, mutta näin jälkeenpäin ajatellen olisin voinut käyttää sen ajan järkevämmin. Ja ennen kaikkea ajatella enemmän mitä elämälläni haluaisin tehdä - ajatus, joka Evaristolla on ollut kirkkaana mielessä aivan nuoresta pitäen.

No, en joutunut onneksi mihinkään allikkoon. Opintoja on sittemmin kertynyt aika monesta yliopistosta ja työuranikin on alalla, joka on sydäntäni lähellä. Mutta Evaristoa lukiessani ymmärrän, että olisi tässä enemmänkin voinut ehtiä saada aikaiseksi. Enkä tarkoita mitään tyhjää suorittamista vaan sellaisten asioiden tekemistä, jotka saavat silmiin sen palon ja tuikkeen, jonka näen Evariston katseessa.

Evaristo tulee muuten toukokuussa Helsinki Lit-kirjatapahtumaan. Harkitsen vakavasti matkaa Helsinkiin sinä viikonloppuna!

Vielä lyhyet maininnat muutamasta kirjasta, jotka ovat sykähdyttäneet mieltäni tänä talvena:

Eräästä Tukholman kaupunginkirjaston sivupisteestä löysin suomenkielisten kirjojen hyllystä Katja Kallion hurmaavan elokuvaa käsittelevän esseekirjan "Valkokangastuksia". Kallio on Image-lehden elokuvakolumnisti ja osa kirjan teksteistä on julkaistu lehdessä aiemmin. Mutta koska en ole lukenut Imagea sitten 90-luvun muutettuani pois Suomesta niin tämä kirja oli minulle kaikin tavoin uudenuutukainen. 

Ensimmäinen ajatukseni: Katja Kallio kirjoittaa elokuvista juuri niinkuin itse haluaisin kirjoittaa kirjoista! Juuri tämä oman elämän peilaaminen taiteen kautta on mielestäni taiteen syvin olemus. Hiiteen hienot analyysit ja teoriat, täydellisin taide-elämys syntyy kun sen voi rinnastaa edes jollakin tasolla omaan arkielämäänsä. Ja sen Kallio osaa, esimerkiksi kertomalla, miten ranskalainen elokuva "tekee naiselle ihmeitä". Kyllä, se pitää paikkansa, olen tämän ilmiön myös itse päässyt kokemaan! 

Toinen ajatukseni: millä ihmeen ajalla ehdin katsoa kaikki nämä mielenkiintoiset elokuvat, joistaa Kallio kirjassaan vinkkaa?!

Kirsi Pylvänäisen Koronahelvetti taas löytyi lähikirjastoni suomenkielisestä hyllystä. Kirjan pahaenteinen nimi herätti huomioni ja luin sen nopeasti. Kirjan tapahtumat sijoittuvat sinne koronan ensimmäiseen kevääseen, joka leijuu mielessä outona muistona. Muistan absurdin tunnelman, joka silloin vallitsi. Kun ihmiset loikkasivat lenkkipolulla vastaantullessaan ojaan turvaan tai kun ostettiin joukolla vessapaperihyllyt tyhjiksi. Pylvänäisen kirja kertoo erään perheen tarinan, ja vaikka onneksi kukaan perheenjäsenistä ei kuollut niin sairaus kuritti perhettä rankasti.

Sinänsä tämä perheen sairauskertomut ei ollut enää uutta luettavaa, sillä lehdissä näitä tarinoita on ollut jo paljon. Oli kuitenkin mielenkiintoinen lukukokemus kurkata takaisin ensimmäiseen koronakevääseen, vaikkakin enemmän tuosta ajasta löytyy esimerkiksi Merete Mazzarellan kirjasta 'Syksystä syksyyn'. Myös ruotsalainen sarjakuvataiteilija Elin Lucassi on onnistunut Karantändagbokissaan vangitsemaan meidän lukuisten etätyöläisten kamppailun keittiönpöydän ääressä mielentilojen heitellessä laidasta laitaan.

Koronarajoitukset ovat kuitenkin tällä erää taas mennyttä elämää ja on varaa jopa hieman riehaantua. Niinpä haahuilen tällä hetkellä vanhan ystäväni Birgitta Stenbergin seurassa. Muistattehan hänet, jonka kanssa pääsin samaan sänkyyn Egyptin kuningas Farukin kanssa... Ruotsalainen kirjallisuudentutkija Paul Tenngart on kirjoittanut kirjan Stenbergin elämästä ja tuotannosta ja on osannut antaa kirjalleen osuvan nimenkin: "Birgitta Stenberg, lusten och litteraturen". 

Ruotsin sanan "lust" voi kääntää suomeksi monin eri tavoin, mutta tässä kohdin kääntäisin sen "elämänjanoksi". En ehkä itse tohtisi toivoa niin vauhdikasta elämää kuin mitä Stenberg eli yli 80-vuotisen elämänsä aikana, mutta ehkäpä sekin on osa taiteilijan elämää - ikäänkuin elää sijaiselämää meidän konttorityöläisten puolesta. Ja innostaa löytämään edes pieni tuikahdus elämänjanoa tämän ikuisen arjen keskellä.

Tenngartin kirjasta luen muuten myös, että Stenberg eli nuoruudessaan tässä naapurikylässä, tämän samaisen kotijärveni maisemissa. Niinpä voin jatkaa ihan fyysistäkin haahuilua kävelyretkilläni kuvitellen kuinka teini-ikäinen Stenberg käveli samoilla kylänraiteilla, tuskastuneena 50-luvun ahdasmieliseen ruotsalaiseen yhteiskuntaan ja haaveillen Pariisista. Sinne hän pääsikin ja tarinan loppu on ruotsalaisen kirjallisuuden historiaa.



Bernardine Evaristo: Manifesto. On never giving up (Hamish Hamilton 2021)

Katja Kallio: Valkokangastuksia (Otava 2019)

Kirsi Pylvänäinen: Koronahelvetti (WSOY 2021)

Elin Lucassi: Karantändagboken (Ordfron 2021)

Paul Tenngart: Världen väntar mig. Birgitta Stenbergm lusten & litteraturen (Natur & Kultur 2021)

Kommentit

  1. Kiitos näistä haahuiluista! Sain sinulta ihanan vinkin: tuon Evariston kirjan Girl, Woman, Other. Se ilmestyy suomeksi parin viikon päästä. Kirja kiinnostaa todella. Naisten Pankin lukupiirissä luemme mielellämme afrikkalaista kaunokirjallisuutta ja luulen että tämä sopisi hyvin lukupiiriimme. Ja onhan hyvä syy lähteä Helsingin Litiin. Sinne tulee kiinnostavia kirjailijoita, mm. Colson Whitehead.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kun kävit lukemassa!! Bernardine Evaristo on uusi voimanaiseni, nyt kun Angela Merkel poistui taka-alalle 😀

      Poista
  2. Ihanaa! Odotan aina juttujasi, näitä on tosi kiva lukea. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, Anki <3 Välillä tuntuu, että nyt ei juttua irtoa millään mutta kyllähän tästäkin tuli taas pitkä raapustus.

      Poista
  3. Onpa aika hurja tyyppi tuo Birgitta Stenberg! Kiitos kaikista vinkeistäsi taas. Niin raikastavaa lukea näitä lukukokemuksia naapurimaasta , aina niissä on oma lisämausteensa. Kuten tuo Birgitta. Pitäisiköhän lukea Apelsinmannen, se on wikipedian mukaan tunnetuin hänen omaelämäkerrallisista romaaneistaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Birgitta oli oikea kauhuteini mutta ennen kuolemaansa hänet ennätettiin kohottaa "valtakunnan viisaiden" joukkoon. Sillä elämänkokemuksella tiesi todellakin, mistä puhui 😂 Hänen nuoruudenmuistelmansa todistavat 50-luvun ahdasmielisyydestä, jota vastaan hän siis rankasti kapinoi, ja siinä mielessä kirjat ovat tervettä vastapainoa niille mielipiteille, joiden mukaan 50-luku olisi ollut "vanhaa, hyvää aikaa".

      Poista
  4. Mielenkiintoisia kirjoja, käynpä taas seuraavaksi kirjaston sivuilla katsomassa, mitä sieltä löytyy.

    Haahuilu on ihan parasta. Itselläni on myös ollut sitä, ja välillä on hauskempi lukea kuin kirjoittaa.
    Mielenkiintoinen ajatus, että kun ei pääse kuljeksimaan niin haahuilee kirjojen maailmassa. Minulla on nyt ihan oikea matka huhtikuussa (jos kaikki menee hyvin) ja odotan siltä juuri avartumista käpertyneesstä tilasta kaiken lumen ja loskan keskellä.

    Laitan Helsinki Litin muistiin. Siellä näyttää olevan kiinnostavia keskustelupareja ja tarkempi ohjelmahan on tulossa jo maaliskuun alussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjat ovat olleet loistava korvike matkoille, mutta kyllähän sitä jo kaipaa oikeaakin maisemanvaihdosta. Mahtavaa, että pääset pääset sen nyt pian kokemaan!

      Poista

Lähetä kommentti

Ilahduta Mrs Karlssonia kommentillasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ann Napolitanin "Kaunokaisia" - raportti eletystä elämästä

  Seuraan tiiviisti myös saksankielisiä kirjallisuusmarkkinoita ja huomasin juuri ennakkopostauksen sveitsiläisen Charles Lewinskyn tänä syksynä ilmestyvästä kirjasta "Täuschend echt" (Petollisen todellinen), jossa mainostoimiston copywriter menettää kaiken - työn, rakkauden ja rahat. Hän onnistuu kuitenkin tekoälyn avulla tuottamaan romaanin, "tositarinan", josta tulee suurmenestys. On kuitenkin yksi henkilö, entinen rakastettu, joka tietää että tarina ei ole totta...  Mieltä kutkuttava aihe! Vaikka samalla iskee mieleen ajatus, että kuinkakohan monta tekoälyllä tuotettua romaania tuolla maailmalla jo liikkuukaan? Minulla on itse asiassa jo yksi vahva ehdokas, enkä ole edes yksin epäilykseni kanssa, minkä huomasin kun tutkin asiaa. Kyseessä on ehkä tällä hetkellä kirjasomen eniten hehkutettu kirja, amerikkalaisen Ann Napolitanon "Hello Beautiful" (Kaunokaisia), jonka myös lukupiirimme päätti lukea. Huom! Jos haluat välttää juonipaljastuksia tai jos pidit

Pikkukaupungin ilot ja kirot - Philip Teirin Pietarsaari ja Stine Pilgaardin Jyllanti

  Marraskuun pimeydestä teitä tervehdin, rakkaat blogilukijani - tosin hiukan väräjävin koivin ja tukka pystyssä koronan kourista irti päästyäni. Kalenteriin katsominen  hermostuttaa, sitä saakin pistää tämän sairasviikon jäljiltä uusiksi. Mutta aivan ensimmäiseksi pistetään blogi ajantasalle! En pysty yleensä sairastellessani lukemaan, koska saan melkein aina silmä- ja päänsärkyä. Nytkin lepäilin lähinnä hiljaisuudessa tai radiosta musiikkiohjelmia kuunnellen. Mutta juuri ennen sairastumista minun piti tänne jo vuodattaa ajatuksiani kahdesta juuri lukemastani kirjasta ja yritän nyt saada kiinni niistä tunnelmista... Philip Teiriltä olen lukenut kai kaikki hänen romaaninsa ja olen niistä myös pitänyt. Tämän uusimman teoksen 'Eftermiddag i augusti' (suom. Elokuun varjot) laitoin tietysti sitten heti varaukseen. Nyt kirjan luettuani olen kuitenkin hiukan ehkä pettynyt, tämä uusin ei ollut nimittäin ihan samanlainen lukunautinto kuin Teirin aiemmat.  Vuonna 2020 ilmestynyttä Neits

Kirjatulvavaroitus - ja pari sanaa tuoreesta nobelistista

  Onpa tullut taas luettua! Kirjoja on levällään joka nurkassa, lainakirjoja on tällä hetkellä kerääntynyt peräti neljästä eri kirjastosta ja muistutusviestejä tulee tasaiseen tahtiin, että aina on jonkun kirjan lainausaika päättymässä.  Useimpien lainausaikaa olen saanut pidennettyä, mutta aina välillä iskee kauhun paikka - kirjaan on toinen varaus ja se pitää palauttaa jo parin päivän päästä. Ja sitten paahdan hiki hatussa, että ehdin lukea. Mutta vain jos kirja on hyvä. Huonot kirjat palautan lukemattomina. Olen nyt vihdoinkin oppinut sen, että elämää ei tuhlata kirjoihin, jotka eivät niin sanotusti vedä.  Kirjapinossa on ollut yksi pikalaina, ruotsalaisen journalistin Martin Gelinin juuri ilmestynyt teos Imorgon är jag långt härifrån  (Huomenna olen kaukana täältä). Ja se olikin onneksi kirja, joka veti heti mukaansa. Gelin muutti 23 vuotta sitten unelmakaupunkiinsa New Yorkiin, mutta nyt muuttokuorma palasi takaisin Eurooppaan. Päätös ei ollut helppo, mutta amerikkalaisen sosiaali

Henrik Ibsen: Nukkekoti (Klassikkohaaste 11)

Olen tänä kesänä lukenut  Minna Canthin ja ruotsalaisen naisasianaisen Ellen Keyn elämäkertoja. Molemmat olivat aktiivisia 1800-luvun loppupuolella ja molempien kohdalla mainitaan useaan otteeseen yksi heihin merkittävällä tavalla vaikuttanut teos: Henrik Ibsenin näytelmä Nukkekoti. Tämä oli taas yksi sellainen klassikko, jota en ollut tietenkään lukenut joten valintani tämänkertaiseen klassikkohaasteeseen oli helppo. Lisäksi kirjastosta löytyi tuore ruotsalainen painos, johon kirjailija Klas Östergren on kääntänyt neljä Ibsenin näytelmää. Kirja on osa ruotsalais-tanskalais-norjalaista yhteisprojektia, jossa yksi kirjailija kustakin maasta on kirjoittanut oman versionsa johonkin Ibsenin hahmoista pohjautuen. Tähän tulen toivottavasti palaamaan vielä myöhemmin! Vuonna 1880 Suomalainen Teatteri esitti Ibsenin Nukkekodin, vain pari vuotta näytelmän kantaesityksen jälkeen. Näytelmästä tuli suuri menestys, nuori Ida Aalberg Noran roolissa. Minna Canth seurasi tarkkaan Suomen rajoj

Kärsitkö unettomista öistä? Hanki oma Saisio!

  Alan jo pikkuhiljaa toipua tuosta viimeisimmästä lukushokistani eli Ann Napolitanon Kaunokaiset-romaanista . Jonka siis jo ehdin julistaa tekoälyn kirjoittamaksi ja kaikin puolin kelvottomaksi kirjaksi.  Sitten osui käsiini Hanna Weseliuksen viime vuonna ilmestynyt romaani "Nimetön" ja tajusin, ettei minun ole tarkoituskaan lukea mitään napolitanoja tai ferranteja. Tarvitsen juuri tällaista sopivasti sekavaa, ajassa ja paikassa hyppivää kerrontaa, joka jättää myös tyhjiä aukkoja niin ettei mielenkiintoni herpaannu. Tekstin pitää hengittää! Nyt sen taas opin: kirjallisuuden harrastajan tärkein ominaisuus on osata tunnistaa oma kirjailijatyyppinsä, ettei tuhlaa tätä lyhyttä elämäänsä vääränlaiseen kirjallisuuteen. Weseliuksen "Nimetön" on koukuttava ja kiehtova tarina yhdestä pitkän iän saavuttaneesta naisesta ja hänen elämästään. Ja mitä kaikkea siihen elämään voikaan mahtua!  Olen itse saanut kunnian olla ystävä kahdelle lähes sadanvuoden ikään eläneelle naiselle