Siirry pääsisältöön

Kirjahaahuilua

 


Olen tämän alkuvuoden aikana lukenut yllättävän paljon kirjoja, mutta sitten kun niistä pitäisi kirjoittaa jotain niin iskee stoppi. Olen selvästikin haahuilu-tilassa! Minulle haahuilu tarkoittaa päämäärätöntä vaeltamista, joko fyysistä tai henkistä, jonka aikana pistän aivot naulaan. Haahuilun aikana otan vastaan uusia ajatuksia ja näkymiä, usein ahmimalla, mutta niitä sen kummemmin analysoimatta. 

Pääsen yleensä purkamaan haahuilu-tarvettani matkojen kautta, mutta koska nyt ei ole matkusteltu niin harhailen sen sijaan kirjamaailmassa. Ja hyvin sekin toimii - olen sekä tavannut jänniä uusia ihmisiä että päässyt tutustumaan uusiin paikkoihin. Ja aika usein päässäni heränneet ajatukset eivät liity niinkään itse kirjaan vaan ihan johonkin toiseen mielleyhtymään.

Aivan ensimmäiseksi haluan esitellä teille nigerialais-brittiläisen kirjailijan Bernardine Evariston. Hän kiinnitti huomioni viime vuonna kun huomasin hänet BBC Worldillä milloin mitäkin asiaa kommentoimassa. Mieleeni jäi kuva naisesta, jolla on vankat mielipiteet ja joka osaa esittää ne rauhallisesti ja vakuuttavasti. Lisäksi huomasin hauskan tuikkeen silmissä.

Lopulta googlasin ja opin, että Evaristo voitti Booker-kirjapalkinnon 2019 - ensimmäisenä mustana naisena - kirjallaan 'Girl, Woman, Other'. Kerran sitten käydessäni lähikirjastossani hyllyssä komeili Evariston omaelämäkerrallinen esseekirja 'Manifesto. On never giving up'. Sanon "komeilla", sillä kirja on värikäs kuin puna-ara-lintu ja sitä ei voi kertakaikkiaan ohittaa pysähtymättä. Ja kun huomasin BBC:n haastatteluista tutut kasvot niin tietysti lainasin kirjan.

Bernardine Evaristo kertoo kirjassa elämästään, joka ei ole aina ollut helppo mutta sitä on on värittänyt Evariston päättäväisyys ja periksiantamattomuus. Tein sitten tietysti heti vertailuja omaan elämääni. Kuinka nuorena opiskelijana 90-luvulla hätäännyin lamasta enkä malttanut viedä opintojani loppuun. Kadotin oman sisäisen kompassini ja tein kaikenlaisia hanttihommia. Missä ei sinänsä ollut mitään vikaa, mutta näin jälkeenpäin ajatellen olisin voinut käyttää sen ajan järkevämmin. Ja ennen kaikkea ajatella enemmän mitä elämälläni haluaisin tehdä - ajatus, joka Evaristolla on ollut kirkkaana mielessä aivan nuoresta pitäen.

No, en joutunut onneksi mihinkään allikkoon. Opintoja on sittemmin kertynyt aika monesta yliopistosta ja työuranikin on alalla, joka on sydäntäni lähellä. Mutta Evaristoa lukiessani ymmärrän, että olisi tässä enemmänkin voinut ehtiä saada aikaiseksi. Enkä tarkoita mitään tyhjää suorittamista vaan sellaisten asioiden tekemistä, jotka saavat silmiin sen palon ja tuikkeen, jonka näen Evariston katseessa.

Evaristo tulee muuten toukokuussa Helsinki Lit-kirjatapahtumaan. Harkitsen vakavasti matkaa Helsinkiin sinä viikonloppuna!

Vielä lyhyet maininnat muutamasta kirjasta, jotka ovat sykähdyttäneet mieltäni tänä talvena:

Eräästä Tukholman kaupunginkirjaston sivupisteestä löysin suomenkielisten kirjojen hyllystä Katja Kallion hurmaavan elokuvaa käsittelevän esseekirjan "Valkokangastuksia". Kallio on Image-lehden elokuvakolumnisti ja osa kirjan teksteistä on julkaistu lehdessä aiemmin. Mutta koska en ole lukenut Imagea sitten 90-luvun muutettuani pois Suomesta niin tämä kirja oli minulle kaikin tavoin uudenuutukainen. 

Ensimmäinen ajatukseni: Katja Kallio kirjoittaa elokuvista juuri niinkuin itse haluaisin kirjoittaa kirjoista! Juuri tämä oman elämän peilaaminen taiteen kautta on mielestäni taiteen syvin olemus. Hiiteen hienot analyysit ja teoriat, täydellisin taide-elämys syntyy kun sen voi rinnastaa edes jollakin tasolla omaan arkielämäänsä. Ja sen Kallio osaa, esimerkiksi kertomalla, miten ranskalainen elokuva "tekee naiselle ihmeitä". Kyllä, se pitää paikkansa, olen tämän ilmiön myös itse päässyt kokemaan! 

Toinen ajatukseni: millä ihmeen ajalla ehdin katsoa kaikki nämä mielenkiintoiset elokuvat, joistaa Kallio kirjassaan vinkkaa?!

Kirsi Pylvänäisen Koronahelvetti taas löytyi lähikirjastoni suomenkielisestä hyllystä. Kirjan pahaenteinen nimi herätti huomioni ja luin sen nopeasti. Kirjan tapahtumat sijoittuvat sinne koronan ensimmäiseen kevääseen, joka leijuu mielessä outona muistona. Muistan absurdin tunnelman, joka silloin vallitsi. Kun ihmiset loikkasivat lenkkipolulla vastaantullessaan ojaan turvaan tai kun ostettiin joukolla vessapaperihyllyt tyhjiksi. Pylvänäisen kirja kertoo erään perheen tarinan, ja vaikka onneksi kukaan perheenjäsenistä ei kuollut niin sairaus kuritti perhettä rankasti.

Sinänsä tämä perheen sairauskertomut ei ollut enää uutta luettavaa, sillä lehdissä näitä tarinoita on ollut jo paljon. Oli kuitenkin mielenkiintoinen lukukokemus kurkata takaisin ensimmäiseen koronakevääseen, vaikkakin enemmän tuosta ajasta löytyy esimerkiksi Merete Mazzarellan kirjasta 'Syksystä syksyyn'. Myös ruotsalainen sarjakuvataiteilija Elin Lucassi on onnistunut Karantändagbokissaan vangitsemaan meidän lukuisten etätyöläisten kamppailun keittiönpöydän ääressä mielentilojen heitellessä laidasta laitaan.

Koronarajoitukset ovat kuitenkin tällä erää taas mennyttä elämää ja on varaa jopa hieman riehaantua. Niinpä haahuilen tällä hetkellä vanhan ystäväni Birgitta Stenbergin seurassa. Muistattehan hänet, jonka kanssa pääsin samaan sänkyyn Egyptin kuningas Farukin kanssa... Ruotsalainen kirjallisuudentutkija Paul Tenngart on kirjoittanut kirjan Stenbergin elämästä ja tuotannosta ja on osannut antaa kirjalleen osuvan nimenkin: "Birgitta Stenberg, lusten och litteraturen". 

Ruotsin sanan "lust" voi kääntää suomeksi monin eri tavoin, mutta tässä kohdin kääntäisin sen "elämänjanoksi". En ehkä itse tohtisi toivoa niin vauhdikasta elämää kuin mitä Stenberg eli yli 80-vuotisen elämänsä aikana, mutta ehkäpä sekin on osa taiteilijan elämää - ikäänkuin elää sijaiselämää meidän konttorityöläisten puolesta. Ja innostaa löytämään edes pieni tuikahdus elämänjanoa tämän ikuisen arjen keskellä.

Tenngartin kirjasta luen muuten myös, että Stenberg eli nuoruudessaan tässä naapurikylässä, tämän samaisen kotijärveni maisemissa. Niinpä voin jatkaa ihan fyysistäkin haahuilua kävelyretkilläni kuvitellen kuinka teini-ikäinen Stenberg käveli samoilla kylänraiteilla, tuskastuneena 50-luvun ahdasmieliseen ruotsalaiseen yhteiskuntaan ja haaveillen Pariisista. Sinne hän pääsikin ja tarinan loppu on ruotsalaisen kirjallisuuden historiaa.



Bernardine Evaristo: Manifesto. On never giving up (Hamish Hamilton 2021)

Katja Kallio: Valkokangastuksia (Otava 2019)

Kirsi Pylvänäinen: Koronahelvetti (WSOY 2021)

Elin Lucassi: Karantändagboken (Ordfron 2021)

Paul Tenngart: Världen väntar mig. Birgitta Stenbergm lusten & litteraturen (Natur & Kultur 2021)

Kommentit

  1. Kiitos näistä haahuiluista! Sain sinulta ihanan vinkin: tuon Evariston kirjan Girl, Woman, Other. Se ilmestyy suomeksi parin viikon päästä. Kirja kiinnostaa todella. Naisten Pankin lukupiirissä luemme mielellämme afrikkalaista kaunokirjallisuutta ja luulen että tämä sopisi hyvin lukupiiriimme. Ja onhan hyvä syy lähteä Helsingin Litiin. Sinne tulee kiinnostavia kirjailijoita, mm. Colson Whitehead.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kun kävit lukemassa!! Bernardine Evaristo on uusi voimanaiseni, nyt kun Angela Merkel poistui taka-alalle 😀

      Poista
  2. Ihanaa! Odotan aina juttujasi, näitä on tosi kiva lukea. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, Anki <3 Välillä tuntuu, että nyt ei juttua irtoa millään mutta kyllähän tästäkin tuli taas pitkä raapustus.

      Poista
  3. Onpa aika hurja tyyppi tuo Birgitta Stenberg! Kiitos kaikista vinkeistäsi taas. Niin raikastavaa lukea näitä lukukokemuksia naapurimaasta , aina niissä on oma lisämausteensa. Kuten tuo Birgitta. Pitäisiköhän lukea Apelsinmannen, se on wikipedian mukaan tunnetuin hänen omaelämäkerrallisista romaaneistaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Birgitta oli oikea kauhuteini mutta ennen kuolemaansa hänet ennätettiin kohottaa "valtakunnan viisaiden" joukkoon. Sillä elämänkokemuksella tiesi todellakin, mistä puhui 😂 Hänen nuoruudenmuistelmansa todistavat 50-luvun ahdasmielisyydestä, jota vastaan hän siis rankasti kapinoi, ja siinä mielessä kirjat ovat tervettä vastapainoa niille mielipiteille, joiden mukaan 50-luku olisi ollut "vanhaa, hyvää aikaa".

      Poista
  4. Mielenkiintoisia kirjoja, käynpä taas seuraavaksi kirjaston sivuilla katsomassa, mitä sieltä löytyy.

    Haahuilu on ihan parasta. Itselläni on myös ollut sitä, ja välillä on hauskempi lukea kuin kirjoittaa.
    Mielenkiintoinen ajatus, että kun ei pääse kuljeksimaan niin haahuilee kirjojen maailmassa. Minulla on nyt ihan oikea matka huhtikuussa (jos kaikki menee hyvin) ja odotan siltä juuri avartumista käpertyneesstä tilasta kaiken lumen ja loskan keskellä.

    Laitan Helsinki Litin muistiin. Siellä näyttää olevan kiinnostavia keskustelupareja ja tarkempi ohjelmahan on tulossa jo maaliskuun alussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjat ovat olleet loistava korvike matkoille, mutta kyllähän sitä jo kaipaa oikeaakin maisemanvaihdosta. Mahtavaa, että pääset pääset sen nyt pian kokemaan!

      Poista

Lähetä kommentti

Ilahduta Mrs Karlssonia kommentillasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mutta saako näin oikeasti kirjoittaa?

  Tällä kertaa haluan kirjoittaa kahdesta kirjasta, jotka ovat jääneet vaivaamaan mieltäni. Molemmissa  on käytetty henkilöhahmoina oikeita historian henkilöitä, mutta kyseiset kirjat eivät ole elämäkertoja vaan fiktion ja faktan sekoituksia. Saksalaisen Daniel Kehlmannin Lichtspiel (suomennettu nimellä Ohjaaja) kertoo mykkäelokuvakauden legendaarisesta elokuvaohjaajasta, W.G. Pabstista. Kirjassa häntä tituleerataan "Greta Garbon löytäjäksi" - väite, joka vetää mutkat suoriksi, sillä ensinhän Garbon löysi Mauritz Stiller . Jo tässä vaiheessa tuntosarveni alkavat väristä... W.G. Pabst palaa epäonnistuneen Hollywood-debyyttinsä jälkeen Eurooppaan, tarkoituksenaan vierailla vanhan äitinsä luona. Saksan poliittinen tilanne on kuitenkin kärjistynyt Pabstin poissaolon aikana ja hän ajautuu natsihallinnon propagandakoneiston sätkynukeksi. Kehlmann kuvaa jännittävästi natsi-Saksassa vallinneita realiteettejä, joiden pohjalta kukin joutui tekemään päätöksensä - olenko mukana vai leiki...

Kiitos tästä kesästä, Aulikki Oksanen!

  Olen myöhäisherännäinen monien asioiden suhteen, mutta kun löydän jotain innostavaa niin lähdenkin sitten täysillä mukaan. Ja tänä kesänä tämän palavan innostukseni herätti Aulikki Oksanen ! Kaikki alkoi siitä kun luin Helena Ruuskan viime vuonna ilmestyneen elämäkerran Aulikki Oksasesta. Olen lukenut Ruuskalta kaikki hänen kirjoittamansa elämäkerrat (Hugo Simberg, Marja-Liisa Vartio, Mary Gallen-Kallela ja Eeva Joenpelto) ja kaikki nämä kirjat ovat olleet huikeita aikamatkoja. Ruuska on taitava nitomaan tutkimansa henkilön elämänvaiheet suurempaan historiankehykseen samalla kun hän ripottelee matkan varrelle jännittäviä hippusia kunkin ajan arjesta ja omituisuuksista.  Oksanen eroaa muista Ruuskan kohteista sillä, että hän on vielä mitä suuremmiten elossa, jolloin hän on ollut itse mukana kirjan teossa. Koko prosessi vei kolme vuotta ja valmistui Oksasen 80-vuotispäiväksi. Ruuska sai haastatella koko Oksasen klaanin isompia lastenlapsia myöten ja paikoin lukija onkin kuin ...

Sirpaleita Anna-Leena Härkösen elämästä - ja vähän omastanikin...

Nyt se vihdoin tuli! Tilaamani Taskupainos! Kävin hakemassa kirjastosta ja 24 tuntia myöhemmin kirja oli luettu. Olisin lukenut nopeamminkin, jos työt ja kotihommat eivät olisi estäneet. Ja kirja oli muuten aivan liian lyhyt. Anna-Leena Härkösen tarinointia olisin jaksanut vähintään yhtä kauan kuin Pirkko Saisiotakin. Anna-Leena Härkönen on lempikirjailijani ja yksi niitä harvoja joita luen yhä uudestaan. Hän on myös lohtukirjailijani - samalla tavalla kuin makaronilaatikko on lohturuokani, jota pitää saada kun elämä kohtelee kaltoin. Katja Kallion ystävästään kirjoittama muistelmateos on onneksi täysosuma. Kirjan rakenne on tarkoituksella spiraalimainen, ei aikajärjestyksessä kerrottu ja se toimii todella hyvin. Kerronta on tajunnanvirtamaista - ikäänkuin istuisin saman pöydän ääressä kuuntelemassa Härkösen jutustelua.  Kirjan kerronta on puhtaasti Härköstä itseään, sillä Kallio ei tähän kirjaan ole halunnut haastatella muista ihmisiä. " Mua kiinnostaa sun kokemus elämästä. Että ...

Klassikkohaaste #14: Antti Jalava – Asfalttikukka

  Vaikka Ruotsissa asuu meitä suomentaustaisia n. 7% väestöstä, näkyy se yllättävän vähän ruotsalaisessa kirjallisuuskentässä. Itse asiassa vain kolme kirjaa on onnistunut herättämään ruotsalaismedian mielenkiinnon. Susanna Alakosken Svinalängorna (suomennettuna ’Sikalat’) ilmestyi 2006, jolloin se voitti Ruotsin arvostetuimman kirjallisuuspalkinnon, August-palkinnon ja kirjasta tehtiin myös elokuva muutamaa vuotta myöhemmin. Eija Hetekivi Olsson julkaisi 2011 esikoisromaaninsa ’Ingenbarnsland’, jossa hän kuvaa suomalaissiirtolaisten elämää Göteborgissa. Kirja oli August-palkintoehdokkaana ja se on myöhemmin kasvanut trilogiaksi. Mutta suomalaisen siirtolaiskirjallisuuden pioneeri oli Antti Jalava (1949-2021), jolta vuonna 1980 ilmestyi paljon puhuttu romaani ’Asfaltblomman’ (suom. Pentti Saarikoski ’Asfalttikukka’). Kirja ei ollut kuitenkaan Jalavan esikoisteos, hän oli aikaisemmin kirjoittanut kirjat ’Matti’ ja ’Jag har inte bett att få komma’. Etsin oman aamulehteni Dagens...

Eeva Kilpi: Elämä edestakaisin (Klassikkohaaste #21)

Olen lukenut Eeva Kilpeä koko aikuiselämäni ja monet hänen teoksistaan jopa useaan otteeseen. Kilpi oli myös lohtukirjailijani, kun en päässyt koronasulun aikana Suomeen.  Lääkkeeksi Suomi-ikävääni  auttoi silloin Kilven herkkä ja hersyvä suomen kieli. Olen myös miettinyt voiko "elämän evakkous" siirtyä sukupolvelta toiselle. Ainakin omassa elämässäni tunnistan tätä samaa " nyssyköiden haalijan  -syndroomaa": "Että kaikki tarpeellinen on kasseissa ja pusseissa sängyn alla tai sängyn vieressä, käden ulottuvilla". Koskaan kun ei tiedä milloin se lähtö tulee. Anna-Riikka Carlsonin  kirjassa  "Rakas Eeva Kilpi. Nämä juhlat jatkuvat vielä" Kilpi epäilee, että tokko häntä enää kukaan lukee. Mutta kyllä vaan luetaan! Etenkin Kilven runoutta näkee siteerattavan säännöllisesti kirjasomessa. Proosatekstit ovat ehkä sitten jääneet vähemmälle huomiolle, ja juuri siksi haluankin nostaa esille tämänkertaisessa Klassikkohaastekirjoituksessani yhden Kilven varha...