Siirry pääsisältöön

Kuolemattomat (Kaija Saariahon muistolle)


 

Tein viikonloppureissun teinin kanssa Malmöhön ja Kööpenhaminaan eikä ollut mikään yllätys, että matkaamme väritti kuningas jalkapallo. Kööpenhaminassa jouduimme keskelle paikallisten jalkapallofanien rajuja etkoja, joissa räjähteitä käytettiin enemmän kuin mielestäni lain tulisi sallia. Malmössä taas kyynelehdittiin kaupungin oman pojan Zlatanin yllättävää ilmoitusta, että tämä lopettaa jalkapallouransa.

Mutta kannoin sisälläni vielä suurempaa uutista, jota Malmö ja Kööpenhamina eivät näyttäneet noteeravan millään tavalla. Uutinen saavutti minut perjantai-illalla istuessani junassa kohti Malmöta: säveltäjä Kaija Saariaho oli kuollut perjantaiaamuna. Ymmärrän toki, että kaikki eivät ole vielä sisäistäneet, että kyseessä oli vähintäänkin Zlataniin verrattava merkkihenkilö - Saariahon kuoleman myötä menetimme yhden merkittävimmistä musiikinhistorian vaikuttajista. Mutta olisin totisesti suonut näkeväni television uutisissa yhtä kattavat erikoislähetykset kuin Zlatanin poistuessa jalkapallonäyttämöltä!

Kuuntelin viikonloppuna eri maiden klassisten radioasemien koostamia muisto-ohjelmia, Saariahon molempien kotimaiden - Ranskan ja Suomen - yleisradioyhtiöt olivat nopeita ja tarjosivat paljon kuunneltavaa. Aloitin myös nyt vihdoin jo kauan suunnittelmani Pekka Hakon kirjoittaman Saariaho-elämäkerran kuuntelemisen. Vaikka olen vasta kolmanneksen siitä ehtinyt kuunnella niin uskallan kirjaa jo suositella.

Kirja valaisee hienosti Saariahon tien "Saariahoksi" - tien, joka kiemurteli erinäisten mutkien kautta kohti sen luonnollista päämäärää eli Pariisissa sijaitsevaa Ircamin elektronisen musiikin keskusta. Ja sieltä löytyi myös se elämän tärkein henkilö, musiikin monitoimimies Jean-Baptiste Barrière, jonka kanssa Saariaho löi pian yhteen sekä musiikilliset että privaatimmat hyntyynsä. "Perfect match", kuten Saariahon puoliso on avioliittoa kuvannut.

Minulla on ollut työni puolesta kunnia tavata Kaija Saariaho ja se nousee varmasti tämän nykyisen työurani yhdeksi huippukohdiksi. Mutta Saariaho ei näistä julkisista kumarruksista piitannut, hänellä oli jo alusta lähtien säveltämisen pakko - jopa sen uhalla, että ne eivät olisi sen kummemmin menestyneet. Hän kuuli musiikkia päässään aivan lapsesta lähtien ja hän halusi palavasti kokeilla minkälaisia ääniä voisi saada aikaiseksi. Lopputuloksena oli ainutkertainen sävelmaailma - tai ehkä pikemminkin säveluniversumi.

Hakon kirjassa on tähän mennessä eniten yllättänyt se tieto, kuinka läheinen suhde Saariaholla oli kirjallisuuteen ja runouteen. Uransa alkuvaiheessa hän sävelsi runoja siihen tahtiin, että sävellyksenopettaja Paavo Heinisen piti jo toppuutella ja kehottaa opiskelijaansa keskittymään harjoitustehtäviin, jotta säveltämisen työkalut monipuolistuisivat. 

Viimeisin Saariaho-elämykseni oli hänen viimeiseksi jäänyt oopperansa Innocence, jonka näin tallenteena Aix-en-Provencen festivaalilta. Teos on upea, Sofi Oksasen thrillerimäistä librettoa myöten. Mukana teoksen luomisessa on ollut myös Saariahon poika, Aleksi Barrière, joka on kääntänyt Oksasen suomenkielisen tekstin opperassa käytetyille yhdeksälle eri kielelle. 

Kiitos siis musiikista, Kaija Saariaho! Kuuntelen sitä nyt entistä tarkemmin korvin tämä Pekka Hakon kirja tukenani. Samalla mieltä kaihertaa ajatus siitä, mitä kaikkea musiikkiuniversumisi olisi vielä voinut tarjota. Tulee mieleen eräs toinen musiikkihistorian merkkihenkilö, David Bowie, jonka syntyessä kätilö kuulutti vastasyntyneen nähdessään, että "tämä poika on ollut täällä maapallolla jo aikaisemmin". Samoin taisi olla sinun laitasi...

**

Pekka Hako: Kristallista savuksi - Kaija Saariahon maailma (Otava 2022)

PS. Malmöstä vielä sen verran, että on sieltä tullut muitakin kuuluisuuksia kuin Zlatan Ibrahimovic. Kaupungin halki virtaavan kanavan yli kulkevan kävelysillan laitaan on ikuistettu kaupungin omien tähtien kenkäpareja, yhtenä heistä Malmössä v. 1931 syntynyt Anita Ekberg. Näitä kenkäpareja voi mallailla myös omaan jalkaan, tosin Ekbergin elegantit korkokengät olivat omille neljäykkösilleni aivan liian sirot.



Kommentit

  1. No, mutta sattuipas hienosti, että kirjoitit Kaija Saariahosta näin ylistävään sävyyn. En ole varsinaisemmin konserttimusiikin ylimpiä ystäviä, mutta sunnuntaina katselin ja kuuntelin tv:stä Saariahon Innocencen esityksen, kantaesityskö lie ollut?

    Luonnehdit ihan oikein Oksasen tarinaa trillerimäiseksi. Joku voisi nimittää syväluotaavaksikin. Mitä löytyykään koulusurmien taustalta? Sitä on ehkä käsitelty julkisuudessa vähemmän kuin sitä millaisia kärsimyksiä sellainen hirveä hyökkäys aiheuttaa uhreille ja heidän omaisilleen.

    Lavastus oli hieno, esiintymislavalla pyörivä rakennus muuttui kansainvälisestä koulusta häähuoneeksi ja päinvastoin, valaistus toimi osoittimena katsojalle siitä missä kulloinenkin laulaja tai resiteeraaja majailee.

    Mitä sitten tulee musiikkiin? Minulle on joskus sanottu, että ole vain oma itsesi, mutta älä ole sitä ihan niin paljon! Välillä musiikista tuli tällainen tuntuma. Jos musiikki olisikin ollut enempi toimintojen taustalla, olisiko se saattanut toimia paremmin? Eli jos musiikki olisi ollut näytelmän musiikkia eikä niin että libretto oli oopperan tekstiä.

    Ja kyllä Saariaho näytti tykkäävän suosionosoituksista siinä loppukumarruksissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti oli tyytyväinen suosionosoituksista! Mutta vaikutuin todella kun luin nyt Pekka Hakon kirjasta millä periksiantamattomuudella Saariaho on tämän tiensä kulkenut. Eivätkä ne olleet mitään valmiita polkuja vaan ihan umpihangessa hän on joutunut tarpomaan.

      Luin muuten jostakin, että Saariahon idea oli tehdä nimenomaan monikielinen ooppera ja että nämä eri kielet innoittivat kukin omanlaiseensa sävelkuvaan. Eli teksti ja sävel ovat kulkeneet käsi kädessä?

      Poista
  2. Minulla on tosi tyhmä olo, kun puhutaan klassisesta musiikista. Eikä se ole vain tunne vaan fakta. Olen kuunnellut klassista musiikkia niin vähän, että voin sanoa että siinä on jo ihan yleissivistyksen puutetta. Joten nyt katson/kuuntelen kyllä tuon oopperan, kun se kerran on tarjolla ylessä.

    Kaija Saariahon muistan ensi kertaa nähneeni Olli Lyytikäisen retrospektiivisen näyttelyn kirjassa, jonka ostin. Seurustelivat nuorina aikuisina ja Lyytikäinen on tehnyt Saariahosta herkkiä piirroksia, jotka löytyivät kirjasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän tuon "tyhmän olon", vaikka itse teen työtä klassisen musiikin parissa. Tai ehkä juuri sen takia ymmärrän :) Mutta "klassista" musiikkiakin on niin paljon monenlaista - erot ovat genren sisällä yhtä suuret kuin vaikkapa countryn ja hiphopin välillä.

      Suosittelen muuten tätä Hakon kirjaa, saattaisit tykätä! Kirjassa kerrotaan myös Lyytikäisen ja Saariahon suhteesta, mutta mielenkiintoisinta on kuulla miten Saariahon eri teokset ovat syntyneet. Ja itselleni suuri uutinen oli se kuinka usein Saariaho inspiroitui kirjallisuudesta!

      Poista

Lähetä kommentti

Ilahduta Mrs Karlssonia kommentillasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten voikin kirja mennä näin ihon alle!

  Alku oli todella lupaava. Tapasin kirjailijan paikallisen kirjastomme joulukuussa 2022 järjestämässä Antti Jalava  -illassa. jossa kirjailija kertoi olevansa suuri Suomen ystävä ja kirjoittaneensa juuri oman versionsa Aleksi Kiven "Seitsemästä veljeksestä". Mielenkiintoista! Ja kun kirjapiirini ehdotti nyt tätä kirjaa luettavaksemme, innostuin tietysti välittömästi.  Mutta mitä tapahtuikaan... Aloitin lukemisen innolla, mutta jo ensimmäisten sivujen jälkeen alkoi sisälläni kiehua. Miten kukaan jaksaa tällaista lukea? Raakaa kieltä, seksuaalista väkivaltaa, juopottelua, nälkää, sairautta... Vastenmielinen kirja! Aina tämä iänikuinen suomalaisten juopottelu ja väkivalta. Olen asunut Tukholmassa pian jo neljännesvuosisadan ja toiminut koko sen ajan kunniallisena toimihenkilönaisena. Osallistunut järjestötoimintaan, liittynyt kirkkokuoroon, maksanut veroni... Eikö minun tekemisilläni ole sitten mitään merkitystä? Edelleen vain ne samat Slussenin sissit näköjään hallitsevat ruot

Levoton lukija

  Nyt on taas sellainen hetki, että sanat eivät tunnu riittävän. Ja tämä koskee sekä lukemaani kirjallisuutta että elämää ylipäänsä. Ajatukset ovat Vantaalla ja siellä sattuneessa kouluampumisessa... Tämä postaukseni saa nyt olla pinnan raapaisuja, ohimeneviä ajatuksia, jotka ovat sujahtaneet lukemisteni lomassa. Sillä ajatuksia, niitä on totisesti riittänyt viimeisen parin viikon lukuorgiani tuoksinassa! Pari viikkoa sitten luin peräperää kaksi Juli Zehin ajankohtaista teosta. Saksalainen Zeh on kirjoittanut jo vuosituhannen vaihteesta lähtien, mutta nyt hänen kirjojaan vilahtaa siellä sun täällä. Saksassa Zeh tunnetaan kansalaisaktivistina ja aktivismi näkyy myös selkeästi näissä tuoreimmissa kirjoissa Yli-ihmisiä (Über Menschen, 2021) ja Zwischen Welten (2023, kirjoitettu yhdessä Simon Urbanin kanssa). Jos etsitte ajankohtaista yhteiskuntakritiikkiä, Juli Zeh is your woman! Palaan toivottavasti Juli Zehin maailmaan myöhemmin, tällä hetkellä sen kartoittaminen tuntuu ylivoimaiselta.

Äänikirja soikoon!

Vuoden 2019 lopussa kirjailija Laura Lindstedt kirjoitti provosoivan puheenvuoron Helsingin Sanomissa.  Lindstedt käsitteli artikkelissaan yhä suositummaksi kasvavaa äänikirja-formaattia ja pohti mihin sen suosio tulee lopulta johtamaan. Tuleeko kirjallisuus tyhmistymään ja yksinkertaistumaan äänikirjan suosion myötä? En oikein osannut sanoa asiaan juuta taikka jaata sillä en ollut lukenut/kuunnellut yhtäkään äänikirjaa. Niin, saako tuosta äänikirjan kuuntelemisesta edes sanoa, että on "lukenut" kirjan? Jaoin Lindstedtin artikkelin Twitterissä ja kysyin, miten tähän äänikirjan "lukemiseen" pitäisi suhtautua. Monet reagoivat kysymykseeni ja huomasin välittömästi, että tämä on kuuma aihe! Joukosta löytyi kaltaisiani, jotka eivät olleet edes kokeilleet äänikirjoja ja vannoivat paperikirjan nimeen. Ja sitten oli heitä, jotka kuuntelivat paljon mutta jotka lukivat myös edelleen perinteisiä kirjoja. Monille äänikirjat tuntuivat olevan automatkojen viihdykettä. Ja

Mrs Orwellin näkymätön elämä - eli miten häivytetään nainen historiankirjoista

 Käytiin teinin kanssa hiihtolomalla Lontoossa. Hiihtämään ei sentään päästy, lomasta tuli enemmänkin kevätloma. Mutta olipa hienot neljä päivää, taas. Se kaupunki ei petä vierailijoitaan eivätkä varsinkaan sen asukkaat! Saatiin nauttia jälleen kerran lontoolaisesta asiakaspalvelusta ja smalltalkata ihan sielumme kyllyydestä.  Mikä siinä muuten onkin, että me täällä Pohjolassa niin ihannoimme tätä kasvotonta itsepalvelukulttuuria? Onhan se edullista ja tehokasta, mutta olemme kyllä onnistuneet tehokkaasti eliminoimaan myös kaiken inhimillisen ja kaikki hauskat ja yllättävät kohtaamiset. Siis kaiken sen elämänsuolan!  Mutta nyt asiaan...  ** Kirjallisena seuranani Lontooseen matkusti Anna Funder teoksellaan "Wifedom". Kävin ennen matkallelähtöä aika kovaa jaakobinpainia itseni kanssa, sillä oikeasti olisin halunnut ottaa mukaan ainakin viisi eri kirjaa. Mutta järki voitti, yhden kirjan taktiikalla lähdin matkaan ja se toimi hyvin. Kirja oli tarpeeksi hyvä ja tarpeeksi mielenki

Henrik Ibsen: Nukkekoti (Klassikkohaaste 11)

Olen tänä kesänä lukenut  Minna Canthin ja ruotsalaisen naisasianaisen Ellen Keyn elämäkertoja. Molemmat olivat aktiivisia 1800-luvun loppupuolella ja molempien kohdalla mainitaan useaan otteeseen yksi heihin merkittävällä tavalla vaikuttanut teos: Henrik Ibsenin näytelmä Nukkekoti. Tämä oli taas yksi sellainen klassikko, jota en ollut tietenkään lukenut joten valintani tämänkertaiseen klassikkohaasteeseen oli helppo. Lisäksi kirjastosta löytyi tuore ruotsalainen painos, johon kirjailija Klas Östergren on kääntänyt neljä Ibsenin näytelmää. Kirja on osa ruotsalais-tanskalais-norjalaista yhteisprojektia, jossa yksi kirjailija kustakin maasta on kirjoittanut oman versionsa johonkin Ibsenin hahmoista pohjautuen. Tähän tulen toivottavasti palaamaan vielä myöhemmin! Vuonna 1880 Suomalainen Teatteri esitti Ibsenin Nukkekodin, vain pari vuotta näytelmän kantaesityksen jälkeen. Näytelmästä tuli suuri menestys, nuori Ida Aalberg Noran roolissa. Minna Canth seurasi tarkkaan Suomen rajoj