Siirry pääsisältöön

Märta Tikkanen On My Mind

 


Ulkoilua, ulkoilu, ulkoilua... siitä on korona-ajan ihmisen vapaa-aika tehty. Väliin tietysti myös kirjoja. Ystävänpäivänä julkistettiin muuten kirjasomen omat kirjapalkinnot, äänestykseen saivat osallistua kaikki jollakin tavoin somessa kirjajuttuja postaavat. 

Itse en ole äänestykseen osallistunut, sillä luen niin vähän uusia suomalaisia kirjoja (ne kun tulevat tänne Ruotsin kirjastoihin sen verran viiveellä)  Mutta olin onnistunut kuitenkin täsmälukemaan kaikki tämän vuoden Blogistania-palkitut kirjat, kuopusta lukuun ottamatta, ja yhdyn kaikkiin ylistyssanoihin. Sekä Margarita että varsinkin Ankeriaan testamentti tekivät todella suuren vaikutuksen!

Menneellä viikolla luin tiiviillä tahdilla kaksi kirjaa. Ensinnäkin Johanna Holmströmin elämäkerran Märta Tikkasesta, jota olin odottanut innokkaana kirjastosta. Hiukan ihmettelin niitä nyt lukemiani tietoja, että Tikkanen itse ja hänen edunvalvojansa eivät olisi olleet tyytyväisiä yhteistyöhön ja lähdinkin hiukan arkaillen lukemaan kyseistä kirjaa. 

Kirja on todella tiivis ja yksityiskohtainen selonteko Tikkasen pitkästä urasta ja - niin, siitä pitkästä avioliitostakin. Alunperin Holmström oli luvannut, että nyt ei puhuta H:sta, minkä tiedon Tikkanen otti hyvillä mielin vastaan. Mutta Holmström toteaa rehellisesti jo alkusivuilla, että tämän lupauksensa hän joutui perumaan. Sillä eihän Märta Tikkasen tuotannosta voi puhua puhumatta myös Henrik Tikkasesta!

Ja tämän olen valmis myös allekirjoittamaan, varsinkin kun nyt tutustuin yksityiskohtaisesti Tikkasen tuotantoon, kiitos Holmströmin tarkan ja oivaltavan tekstin. Tikkanen on käyttänyt omaa elämäänsä ja avioliittoansa hyvin avoimesti tuotantonsa pohjana, miksi siitä ei siis voisi puhua avoimesti myös tässä elämäkerrassa?

När Henrik Tikkanen dog 1984 försvann också Märta Tikkanens största inspirationskälla. Livet med honom. Kärleken till honom. Kriget mot honom.

Holmströmin kirja on mielestäni todella mielenkiintoinen ja erityisen hieno katsaus 70- ja 80- lukujen kulttuuriseen ilmapiiriin sekä Suomessa että Ruotsissa. Esimerkiksi Tikkasen kirjojen saama huono vastaanotto Suomessa saa niskakarvani pystyyn. Holmström osoittaa esimerkein kuinka sen ajan "tähtikriitikot", miehiä tietysti kaikki, lyttäävät Tikkasen läpimurtoteoksen "Miestä ei voi raiskata". Kirjaa ei yksinkertaisesti ymmärretä. Ruotsalaisetkaan mieskriitikot eivät ole välttämättä sen ymmärtäväisempiä lukijoita, mutta Ruotsissa on toimittaja ja kriitikko Åsa Moberg, joka ymmärtää ja josta tulee Tikkasen loppuelämän luottoystävä.

Minua häiritsi hiukan Holmströmin tyyli tuoda itsensä niin kovin näkyväksi tässä tekstissä. Paikoin kirja muistuttaa enemmän reportaasikirjaa, jossa selostetaan yksityiskohtaisesti tapaamiset Tikkasen kanssa kahvinjuontia myöten. Ymmärrän Holmströmin tarkoituksen tehdä tekstistä personallinen ja ehkä jopa lähentää Tikkasta hahmona, mutta mielestäni lopputulos on päinvastainen. 

Katsomme Tikkasta kuin näyttelyesinettä, ulkoapäin ja Holmström muovaa jonkinlaista kansallista monumenttia silmiemme eteen. Samalla kuitenkin Tikkasen omat tekstit päästävät sisälle, intiimeistä intiimimpään tilaan. Lukijana taivun enemmän Tikkasen omien tekstien puoleen.

Holmström toistaa kirjassa muutaman kerran itselleen tärkeän kysymyksen; miksi Tikkanen ei jättänyt H:ta. Miksi hän jäi  itseään alistavaan avioliittoon? Tämä suuri feministi-ikoni?! Holmström kertoo avoimesti omasta ensimmäisestä avioliitostaan, jossa hän joutui myös alistetuksi ja josta hän viimein onnistui lähtemään. Ja olihan Märtakin toki lähdössä mutta sitten väliin tulikin se kuuluisa elämä - H:n leukemia, joka pisti pakan taas täysin uusiksi.

Mielestäni kirjan viimeinen luku, jossa Holmström kertoo omasta #metoo-kokemuksestaan, meni aika lailla ohi tämän kirjan aiheen. Ymmärrän, mitä Holmström ajaa takaa yhdistämällä oman tarinansa ja Tikkasen historian, mutta se ei valitettavasti lunastanut paikkaansa tässä yhteydessä. Kaipasin hiukan neutraalimpaa otetta mutta toisaalta Holmströmin kirja on osa aikamme trendiä - Tervo tapaa Loirin, Kauko Röyhkä Ville Haapasalon, Kari Hotakainen Kimi Räikkösen... Persoonallisten kirjailijoiden tyyli seuraa mukana myös elämäkertoja kirjoittaessa.

Mutta nyt täällä koronatorpassani vallitsee oikea Tikkaskuume! Lainasin tähän heti perään Märta Tikkasen kirje-elämäkerran "Pakko yrittää kir-" ja vieläpä kaksi ensimmäistä osaa Henrik Tikkasen osoitesarjasta. H. ja hänen tuotantonsa ovat tosiaan niin vahvasti läsnä Märtan puheissa ja kirjeissä, että nyt on pakko tutustua myös miehen tuotantoon. 

Loppuviikosta urakoin vielä yhden dekkarin, Camilla Greben Varjokuvat, joka meillä on lukupiirin seuraavana kirjana. Aloitin hiukan liian myöhään, mutta onneksi tämä oli juuri niin hyvä kuin sitä oli kehuttukin. Luin kirjan parissa päivässä ja vaikka loppu oli pienoinen mahalasku niin kirja oli kuitenkin vahva lukukokemus. Kirja on palkittu muun muassa Ruotsin parhaana dekkarina ja lisäksi vuonna 2020 Pohjoismaiden parhaana rikosromaanina.  

Itse jännitys jää vähän toissijaiseksi, Grabe kun keskittyy enemmän henkilöidensä ihmissuhdesotkuihin, toki kuitenkin kiinnostavalla tavalla. Lisäksi hän on osannut kutoa dekkariinsa myös sopivan määrän naishistoriaa, mikä vetoaa varmasti palkintolautakuntiin. Ehdottomasti lukemisen arvoinen dekkari, kunhan ei lataa liikaa toivoa kirjan loppuratkaisuun.


**

Johanna Holmström: Borde hålla käft. En bok om Märta TIkkanen

(Suomennettu nimellä "Tyttö joka halusi juosta vetten päällä")

Norstedts 2020


Camilla Grabe: Skuggjägaren

(Suomennettu nimellä "Varjokuvat")

Wahlström & Widstrand 2019

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ann Napolitanin "Kaunokaisia" - raportti eletystä elämästä

  Seuraan tiiviisti myös saksankielisiä kirjallisuusmarkkinoita ja huomasin juuri ennakkopostauksen sveitsiläisen Charles Lewinskyn tänä syksynä ilmestyvästä kirjasta "Täuschend echt" (Petollisen todellinen), jossa mainostoimiston copywriter menettää kaiken - työn, rakkauden ja rahat. Hän onnistuu kuitenkin tekoälyn avulla tuottamaan romaanin, "tositarinan", josta tulee suurmenestys. On kuitenkin yksi henkilö, entinen rakastettu, joka tietää että tarina ei ole totta...  Mieltä kutkuttava aihe! Vaikka samalla iskee mieleen ajatus, että kuinkakohan monta tekoälyllä tuotettua romaania tuolla maailmalla jo liikkuukaan? Minulla on itse asiassa jo yksi vahva ehdokas, enkä ole edes yksin epäilykseni kanssa, minkä huomasin kun tutkin asiaa. Kyseessä on ehkä tällä hetkellä kirjasomen eniten hehkutettu kirja, amerikkalaisen Ann Napolitanon "Hello Beautiful" (Kaunokaisia), jonka myös lukupiirimme päätti lukea. Huom! Jos haluat välttää juonipaljastuksia tai jos pidit

Pikkukaupungin ilot ja kirot - Philip Teirin Pietarsaari ja Stine Pilgaardin Jyllanti

  Marraskuun pimeydestä teitä tervehdin, rakkaat blogilukijani - tosin hiukan väräjävin koivin ja tukka pystyssä koronan kourista irti päästyäni. Kalenteriin katsominen  hermostuttaa, sitä saakin pistää tämän sairasviikon jäljiltä uusiksi. Mutta aivan ensimmäiseksi pistetään blogi ajantasalle! En pysty yleensä sairastellessani lukemaan, koska saan melkein aina silmä- ja päänsärkyä. Nytkin lepäilin lähinnä hiljaisuudessa tai radiosta musiikkiohjelmia kuunnellen. Mutta juuri ennen sairastumista minun piti tänne jo vuodattaa ajatuksiani kahdesta juuri lukemastani kirjasta ja yritän nyt saada kiinni niistä tunnelmista... Philip Teiriltä olen lukenut kai kaikki hänen romaaninsa ja olen niistä myös pitänyt. Tämän uusimman teoksen 'Eftermiddag i augusti' (suom. Elokuun varjot) laitoin tietysti sitten heti varaukseen. Nyt kirjan luettuani olen kuitenkin hiukan ehkä pettynyt, tämä uusin ei ollut nimittäin ihan samanlainen lukunautinto kuin Teirin aiemmat.  Vuonna 2020 ilmestynyttä Neits

Kirjatulvavaroitus - ja pari sanaa tuoreesta nobelistista

  Onpa tullut taas luettua! Kirjoja on levällään joka nurkassa, lainakirjoja on tällä hetkellä kerääntynyt peräti neljästä eri kirjastosta ja muistutusviestejä tulee tasaiseen tahtiin, että aina on jonkun kirjan lainausaika päättymässä.  Useimpien lainausaikaa olen saanut pidennettyä, mutta aina välillä iskee kauhun paikka - kirjaan on toinen varaus ja se pitää palauttaa jo parin päivän päästä. Ja sitten paahdan hiki hatussa, että ehdin lukea. Mutta vain jos kirja on hyvä. Huonot kirjat palautan lukemattomina. Olen nyt vihdoinkin oppinut sen, että elämää ei tuhlata kirjoihin, jotka eivät niin sanotusti vedä.  Kirjapinossa on ollut yksi pikalaina, ruotsalaisen journalistin Martin Gelinin juuri ilmestynyt teos Imorgon är jag långt härifrån  (Huomenna olen kaukana täältä). Ja se olikin onneksi kirja, joka veti heti mukaansa. Gelin muutti 23 vuotta sitten unelmakaupunkiinsa New Yorkiin, mutta nyt muuttokuorma palasi takaisin Eurooppaan. Päätös ei ollut helppo, mutta amerikkalaisen sosiaali

Henrik Ibsen: Nukkekoti (Klassikkohaaste 11)

Olen tänä kesänä lukenut  Minna Canthin ja ruotsalaisen naisasianaisen Ellen Keyn elämäkertoja. Molemmat olivat aktiivisia 1800-luvun loppupuolella ja molempien kohdalla mainitaan useaan otteeseen yksi heihin merkittävällä tavalla vaikuttanut teos: Henrik Ibsenin näytelmä Nukkekoti. Tämä oli taas yksi sellainen klassikko, jota en ollut tietenkään lukenut joten valintani tämänkertaiseen klassikkohaasteeseen oli helppo. Lisäksi kirjastosta löytyi tuore ruotsalainen painos, johon kirjailija Klas Östergren on kääntänyt neljä Ibsenin näytelmää. Kirja on osa ruotsalais-tanskalais-norjalaista yhteisprojektia, jossa yksi kirjailija kustakin maasta on kirjoittanut oman versionsa johonkin Ibsenin hahmoista pohjautuen. Tähän tulen toivottavasti palaamaan vielä myöhemmin! Vuonna 1880 Suomalainen Teatteri esitti Ibsenin Nukkekodin, vain pari vuotta näytelmän kantaesityksen jälkeen. Näytelmästä tuli suuri menestys, nuori Ida Aalberg Noran roolissa. Minna Canth seurasi tarkkaan Suomen rajoj

Kärsitkö unettomista öistä? Hanki oma Saisio!

  Alan jo pikkuhiljaa toipua tuosta viimeisimmästä lukushokistani eli Ann Napolitanon Kaunokaiset-romaanista . Jonka siis jo ehdin julistaa tekoälyn kirjoittamaksi ja kaikin puolin kelvottomaksi kirjaksi.  Sitten osui käsiini Hanna Weseliuksen viime vuonna ilmestynyt romaani "Nimetön" ja tajusin, ettei minun ole tarkoituskaan lukea mitään napolitanoja tai ferranteja. Tarvitsen juuri tällaista sopivasti sekavaa, ajassa ja paikassa hyppivää kerrontaa, joka jättää myös tyhjiä aukkoja niin ettei mielenkiintoni herpaannu. Tekstin pitää hengittää! Nyt sen taas opin: kirjallisuuden harrastajan tärkein ominaisuus on osata tunnistaa oma kirjailijatyyppinsä, ettei tuhlaa tätä lyhyttä elämäänsä vääränlaiseen kirjallisuuteen. Weseliuksen "Nimetön" on koukuttava ja kiehtova tarina yhdestä pitkän iän saavuttaneesta naisesta ja hänen elämästään. Ja mitä kaikkea siihen elämään voikaan mahtua!  Olen itse saanut kunnian olla ystävä kahdelle lähes sadanvuoden ikään eläneelle naiselle