Siirry pääsisältöön

Lokakuun lukusatoa ja ensimmäinen vinkki pukinkonttiin!


Lokakuu meni työn ja harrastusten merkeissä niin nopeasti, etten ole ehtinyt kirjoittaa lukemistani kirjoista siihen tahtiin kuin niitä on tuonne kirjastoon palautettavien kirjojen pinoon kertynyt. Kirjastolta tuli nyt kuitenkin sen verran ankara ukaasi, että huomenna on sinne vietävä muutama jo luettu mutta sitä ennen tässä lyhyt katsaus:

Kalle Kniivilän Tanjas gata on on aivan hurmaava kirja erään pietarilaiskadun elämästä sadan vuoden aikana. Kniivilä tuntee Venäjän ja on tavannut kirjaansa useita kadulla asuneita pietarilaisia, jotka kertovat arkielämästään vuosikymmenien varrella. Kirjan tittelin Tanja viittaa Tanja Savitševaan, 12-vuotiaaseen koulutyttöön, joka asui Kniivilän kuvaamalla kadulla Leningradin piirityksen aikana. Tanja kirjaa päiväkirjaansa kaikki läheisensä ja naapurinsa, jotka kuolevat nälkään. Muistivihon viimeiset sanat kertovat karusti "Kaikki ovat kuolleet, vain Tanja on jäljellä".

Mutta Tanja on vain kirjan alkupiste, hänen lisäkseen saamme tutustua moneen muuhun neuvosto- ja venäläisihmiseen sekä heidän arkeensa. Mikä parasta, Kniivilän kirja löytyy myös suomeksi - loistava kirja pukinkonttiin!

Kalle Kniivilä: Tanjan katu - Elämää Pietarissa 1917-2017 (Into, 2017)

Helmet-lukuhaaste: 4. Kirjan nimessä on jokin paikka



Tämän vuoden Ruotsin August-kirjallisuuspalkinnon tietokirjaehdokkaana on kreikkalais-ruotsalaisen Alexandra Pascalidoun "Mammorna". Luin kirjan syyslomalla lähestulkoon yhdeltä istumalta, mikä on vuosien aikana osoittautunut varmaksi hyvän kirjan tunnusmerkiksi. Pascalidou antaa kirjassaan lähiöiden äitien kertoa tarinansa. Nuo Ruotsin lähiöt, jotka Suomessakin niin hyvin "tunnetaan", saavat kirjassa paljon mediauutisointia vivahteikkaamman kuvauksen.

Kyllä, täällä ammutaan ja järkyttävän moni kirjan äideistä on menettänyt lapsensa ampumisen uhrina. Mutta pian tajuaa, että ampumisen uhriksi ei joudu kuka tahansa. Kaikki ammutut ovat nuoria poikia ja ainakin osin maahanmuuttajataustaisia. Yhtäkkiä tajuan miksi ongelmaa ei ole vielä ratkaistu: uhrit eivät ole vaaleatukkaisia ruotsalaispoikia. Äidit tietävät myös tämän realiteetin ja sanovat oikeutetusti, että kyseessä on skandaali.

Alla mammor i orten är oroliga. Om barnen går ut är man rädd. Om barnen är sena tror man de blivit mördade. Förr slog de med handen. Nu skjuter de med vapen. Pistoler är som leksaker för barnen här. Sedan fem år tillbaka är det också mycket knark överallt. (Sawsan Zatara, Tensta)

Samalla äidit antavat kotilähiöistään kuvan, jonka voin itse lähiöasukkaana vain vahvistaa. Ihmiset ovat ystävällisiä, vieraanvaraisia, auttavaisia ja puheliaita. Monet äideistä ovat katkeria siitä, kuinka huonon kuvan media antaa näistä luonnonläheisistä ja viihtyisistä asuinalueista. Lähiö on koti, jossa useimmat haastatelluista äideistä haluavat asua. Se on valinta, ei pakko.

Jag har ju svårt att gå och varje dag när jag går till affären kommer folk och frågar om de kan hjälpa mig. Så jag kan inte bo någon annanstans än i Alby när jag blir äldre. Här blir man så respekterad. Sådan är andan här i Alby, men det kommer ju aldrig fram. (Birgitta Leon, Alby)

Äidit eivät hymistele vaan kertovat avoimesti arkielämästään, usein sydänverellään. Toivonkin sydämestäni, että tämä kirja käännettäisiin myös suomeksi! Niin paljon kuin Suomessakin liikkuu näitä mustavalkoisia harhaluuloja ruotsalaisista lähiöistä, tämä kirja olisi todella kiinnostava lukea myös siellä Itämeren toisella puolella.

Alexandra Pascalidou: Mammorna (Atlas, 2018)

Helmet-lukuhaaste: 45. Palkittu tietokirja


Lopuksi vielä Åsa Mobergin klassikkokirja "Snart är det 1968", joka ilmestyi 1984 mutta sai nyt 68-juhlavuoden kunniaksi uuden painoksen. Koska olen syntynyt juuri tuona myyttisenä vuonna ja siis täyttänyt itsekin nyt kunnioitettavat puoli vuosisataa, kirja tarttui tietysti kirjastosta mukaani.

Kirja kertoo Nina Bromanista, joka on tehnyt pesäeron perheeseensä ja aloittaa nyt itsenäisen elämänsä Tukholmassa, jossa hän hakeutuu juuri perustetun muotiliikeen Lao-Tsen palvelukseen. Romaanin firman esikuvana on legendaarinen Mah-Jong, jonka romaanin vaateyrityksen tavoin perusti kolme nuorta naista. Liikeyrityksen nimi ja filosofia saivat vaikutteita meneillään olleesta Vietnam-liikkeestä ja muusta poliittisesta liikehdinnästä. Nina huomaa pian joutuneensa tapahtumien ytimeen ja hänen kauttaan lukija pääsee seuraamaan Tukholman opiskelijoiden poliittista vastarintaliikettä.

Jos on kiinnostunut ruotsalaisesta 60-70-luvun vaihteesta, poliittisesta opiskelijaliikkeestä ja feminismin noususta, tässä oiva kirja! Moberg kuvailee tarkasti Tukholmaa, sen ihmisiä ja sosiaalisia suhteita. Ja sosiaalisista suhteista puheen ollen, luojan kiitos että vasta synnyin tuona vuonna enkä ollut silloin itse nuori aikuinen. Elämä tuossa vuodessa, ainakin naisen näkökulmasta, tuntui olevan varsin monimutkaista.

Åsa Moberg: Snart är det 1968 (Natur & Kultur, 2018)

Helmet-lukuhaaste: 5. Kirja sijoittuu vuosikymmenelle, jolla synnyit

Kommentit

  1. Elämä vuonna 1968, kun olin 18 v ja ensimmäistä kesää Tukholmassa, oli minusta silkkaa riemua ja aika yksinkertaista. Poliittinen liikehdintä oli vain jännittävää, koko maailma oli mukana mielenosoituksissa, opiskelijaelämä oli vaihtelevaa ja kun sitten meni töihin, sitä löytyi ja aina sai heti vakituisen työpaikan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau, kiitos aikalaistodistuksesta!! Olisipa hauska kuulla mitä mieltä olisit juuri tästä kirjasta. Itse stressaannuin jo pelkästään lukiessani alati vaihtuvista suhteista ja hierarkisista neidittelyistä ja tytöttelyistä mutta luotan tuohon sinun kuvaukseesi :) /Mari

      Poista

Lähetä kommentti

Ilahduta Mrs Karlssonia kommentillasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten voikin kirja mennä näin ihon alle!

  Alku oli todella lupaava. Tapasin kirjailijan paikallisen kirjastomme joulukuussa 2022 järjestämässä Antti Jalava  -illassa. jossa kirjailija kertoi olevansa suuri Suomen ystävä ja kirjoittaneensa juuri oman versionsa Aleksi Kiven "Seitsemästä veljeksestä". Mielenkiintoista! Ja kun kirjapiirini ehdotti nyt tätä kirjaa luettavaksemme, innostuin tietysti välittömästi.  Mutta mitä tapahtuikaan... Aloitin lukemisen innolla, mutta jo ensimmäisten sivujen jälkeen alkoi sisälläni kiehua. Miten kukaan jaksaa tällaista lukea? Raakaa kieltä, seksuaalista väkivaltaa, juopottelua, nälkää, sairautta... Vastenmielinen kirja! Aina tämä iänikuinen suomalaisten juopottelu ja väkivalta. Olen asunut Tukholmassa pian jo neljännesvuosisadan ja toiminut koko sen ajan kunniallisena toimihenkilönaisena. Osallistunut järjestötoimintaan, liittynyt kirkkokuoroon, maksanut veroni... Eikö minun tekemisilläni ole sitten mitään merkitystä? Edelleen vain ne samat Slussenin sissit näköjään hallitsevat ruot

Levoton lukija

  Nyt on taas sellainen hetki, että sanat eivät tunnu riittävän. Ja tämä koskee sekä lukemaani kirjallisuutta että elämää ylipäänsä. Ajatukset ovat Vantaalla ja siellä sattuneessa kouluampumisessa... Tämä postaukseni saa nyt olla pinnan raapaisuja, ohimeneviä ajatuksia, jotka ovat sujahtaneet lukemisteni lomassa. Sillä ajatuksia, niitä on totisesti riittänyt viimeisen parin viikon lukuorgiani tuoksinassa! Pari viikkoa sitten luin peräperää kaksi Juli Zehin ajankohtaista teosta. Saksalainen Zeh on kirjoittanut jo vuosituhannen vaihteesta lähtien, mutta nyt hänen kirjojaan vilahtaa siellä sun täällä. Saksassa Zeh tunnetaan kansalaisaktivistina ja aktivismi näkyy myös selkeästi näissä tuoreimmissa kirjoissa Yli-ihmisiä (Über Menschen, 2021) ja Zwischen Welten (2023, kirjoitettu yhdessä Simon Urbanin kanssa). Jos etsitte ajankohtaista yhteiskuntakritiikkiä, Juli Zeh is your woman! Palaan toivottavasti Juli Zehin maailmaan myöhemmin, tällä hetkellä sen kartoittaminen tuntuu ylivoimaiselta.

Äänikirja soikoon!

Vuoden 2019 lopussa kirjailija Laura Lindstedt kirjoitti provosoivan puheenvuoron Helsingin Sanomissa.  Lindstedt käsitteli artikkelissaan yhä suositummaksi kasvavaa äänikirja-formaattia ja pohti mihin sen suosio tulee lopulta johtamaan. Tuleeko kirjallisuus tyhmistymään ja yksinkertaistumaan äänikirjan suosion myötä? En oikein osannut sanoa asiaan juuta taikka jaata sillä en ollut lukenut/kuunnellut yhtäkään äänikirjaa. Niin, saako tuosta äänikirjan kuuntelemisesta edes sanoa, että on "lukenut" kirjan? Jaoin Lindstedtin artikkelin Twitterissä ja kysyin, miten tähän äänikirjan "lukemiseen" pitäisi suhtautua. Monet reagoivat kysymykseeni ja huomasin välittömästi, että tämä on kuuma aihe! Joukosta löytyi kaltaisiani, jotka eivät olleet edes kokeilleet äänikirjoja ja vannoivat paperikirjan nimeen. Ja sitten oli heitä, jotka kuuntelivat paljon mutta jotka lukivat myös edelleen perinteisiä kirjoja. Monille äänikirjat tuntuivat olevan automatkojen viihdykettä. Ja

Oman elämänsä kuningatar - David Ritz: The Life of Aretha Franklin (2014)

Elokuussa keskuudestamme poistunut soulkuningatar Aretha Franklin oli totisesti särmikäs persoona. Ulospäin hän halusi pitää yllä onnellisen elämän kulisseja viimeiseen asti mutta lähipiiri näki itsepäisen, suruunsa ruokaa ahmivan ja epävarman naisen. Mutta myös superlahjakkaan taiteilijan, jolla aina lopuksi oli kuitenkin sydän paikallaan kaikista erimielisyyksistä huolimatta. David Ritzin alkuperäinen idea oli tehdä tämä muistelmateos yhdessä itsensä Franklinin kanssa mutta jonkin aikaa tähden kanssa työskenneltyään Ritzin oli todettava, että tuloksena olisi vain suuren luokan satukirja. Kaksikon tiet erosivat ja Franklin jatkoi omia muistelmiansa, joista tuloksena syntyi kirja 'From These Roots'. David Ritz sai kuitenkin Franklinin sisarukset puolelleen ja suurelta osin juuri heidän ansiostaan syntyi  tämä elämäkerta, jota yleisesti pidetään todenmukaisempana kuin Franklinin omaa kirjaa. Franklinin sokeat pisteet oman elämänsä suhteen olivat lähipiirin tiedossa, joka

Olipa kerran DDR

  Saksan opinnot alkoivat taas yliopistolla ja tein pienen lämmittelykierroksen lukemalla brittiläis-saksalaisen historioitsijan Katja Hoyerin teoksen "Muurin takana. Itä-Saksan historia 1949-90". Kirjaa on kovasti kehuttu, koska se antaa aikaisempaa monipuolisemman kuvan DDR:stä. Itä-Saksaahan muistellaan yleensä lähinnä sen julman Stasi-historian kautta tai sitten naureskellaan hyväntahtoisesti Ostalgia-ilmiölle.  Hoyer tekee kirjassaan vakavan yrityksen antaa DDR:stä tasapainoisemman kuvan. Kaikki ei ollut kurjuutta! Esimerkiksi se seikka, miten naiset ja työläisluokkaan syntyneet lapset saattoivat päästä hyvään työuraan käsiksi, oli monelle elintärkeä asia. Yhdistymisen huumassa unohtui, että monet näistä koulutuksista ja työurista osoittautuivatkin sitten täysin hyödyttömiksi.  Miten kävi kaikille näille elämäntyönsä menettäneille? Siihen ei Hoyerinkaan kirja valitettavasti anna kovin selventävää vastausta, sillä tarina päättyy - monien muiden DDR:stä kertovien kirjojen