Siirry pääsisältöön

Lokakuun lukusatoa ja ensimmäinen vinkki pukinkonttiin!


Lokakuu meni työn ja harrastusten merkeissä niin nopeasti, etten ole ehtinyt kirjoittaa lukemistani kirjoista siihen tahtiin kuin niitä on tuonne kirjastoon palautettavien kirjojen pinoon kertynyt. Kirjastolta tuli nyt kuitenkin sen verran ankara ukaasi, että huomenna on sinne vietävä muutama jo luettu mutta sitä ennen tässä lyhyt katsaus:

Kalle Kniivilän Tanjas gata on on aivan hurmaava kirja erään pietarilaiskadun elämästä sadan vuoden aikana. Kniivilä tuntee Venäjän ja on tavannut kirjaansa useita kadulla asuneita pietarilaisia, jotka kertovat arkielämästään vuosikymmenien varrella. Kirjan tittelin Tanja viittaa Tanja Savitševaan, 12-vuotiaaseen koulutyttöön, joka asui Kniivilän kuvaamalla kadulla Leningradin piirityksen aikana. Tanja kirjaa päiväkirjaansa kaikki läheisensä ja naapurinsa, jotka kuolevat nälkään. Muistivihon viimeiset sanat kertovat karusti "Kaikki ovat kuolleet, vain Tanja on jäljellä".

Mutta Tanja on vain kirjan alkupiste, hänen lisäkseen saamme tutustua moneen muuhun neuvosto- ja venäläisihmiseen sekä heidän arkeensa. Mikä parasta, Kniivilän kirja löytyy myös suomeksi - loistava kirja pukinkonttiin!

Kalle Kniivilä: Tanjan katu - Elämää Pietarissa 1917-2017 (Into, 2017)

Helmet-lukuhaaste: 4. Kirjan nimessä on jokin paikka



Tämän vuoden Ruotsin August-kirjallisuuspalkinnon tietokirjaehdokkaana on kreikkalais-ruotsalaisen Alexandra Pascalidoun "Mammorna". Luin kirjan syyslomalla lähestulkoon yhdeltä istumalta, mikä on vuosien aikana osoittautunut varmaksi hyvän kirjan tunnusmerkiksi. Pascalidou antaa kirjassaan lähiöiden äitien kertoa tarinansa. Nuo Ruotsin lähiöt, jotka Suomessakin niin hyvin "tunnetaan", saavat kirjassa paljon mediauutisointia vivahteikkaamman kuvauksen.

Kyllä, täällä ammutaan ja järkyttävän moni kirjan äideistä on menettänyt lapsensa ampumisen uhrina. Mutta pian tajuaa, että ampumisen uhriksi ei joudu kuka tahansa. Kaikki ammutut ovat nuoria poikia ja ainakin osin maahanmuuttajataustaisia. Yhtäkkiä tajuan miksi ongelmaa ei ole vielä ratkaistu: uhrit eivät ole vaaleatukkaisia ruotsalaispoikia. Äidit tietävät myös tämän realiteetin ja sanovat oikeutetusti, että kyseessä on skandaali.

Alla mammor i orten är oroliga. Om barnen går ut är man rädd. Om barnen är sena tror man de blivit mördade. Förr slog de med handen. Nu skjuter de med vapen. Pistoler är som leksaker för barnen här. Sedan fem år tillbaka är det också mycket knark överallt. (Sawsan Zatara, Tensta)

Samalla äidit antavat kotilähiöistään kuvan, jonka voin itse lähiöasukkaana vain vahvistaa. Ihmiset ovat ystävällisiä, vieraanvaraisia, auttavaisia ja puheliaita. Monet äideistä ovat katkeria siitä, kuinka huonon kuvan media antaa näistä luonnonläheisistä ja viihtyisistä asuinalueista. Lähiö on koti, jossa useimmat haastatelluista äideistä haluavat asua. Se on valinta, ei pakko.

Jag har ju svårt att gå och varje dag när jag går till affären kommer folk och frågar om de kan hjälpa mig. Så jag kan inte bo någon annanstans än i Alby när jag blir äldre. Här blir man så respekterad. Sådan är andan här i Alby, men det kommer ju aldrig fram. (Birgitta Leon, Alby)

Äidit eivät hymistele vaan kertovat avoimesti arkielämästään, usein sydänverellään. Toivonkin sydämestäni, että tämä kirja käännettäisiin myös suomeksi! Niin paljon kuin Suomessakin liikkuu näitä mustavalkoisia harhaluuloja ruotsalaisista lähiöistä, tämä kirja olisi todella kiinnostava lukea myös siellä Itämeren toisella puolella.

Alexandra Pascalidou: Mammorna (Atlas, 2018)

Helmet-lukuhaaste: 45. Palkittu tietokirja


Lopuksi vielä Åsa Mobergin klassikkokirja "Snart är det 1968", joka ilmestyi 1984 mutta sai nyt 68-juhlavuoden kunniaksi uuden painoksen. Koska olen syntynyt juuri tuona myyttisenä vuonna ja siis täyttänyt itsekin nyt kunnioitettavat puoli vuosisataa, kirja tarttui tietysti kirjastosta mukaani.

Kirja kertoo Nina Bromanista, joka on tehnyt pesäeron perheeseensä ja aloittaa nyt itsenäisen elämänsä Tukholmassa, jossa hän hakeutuu juuri perustetun muotiliikeen Lao-Tsen palvelukseen. Romaanin firman esikuvana on legendaarinen Mah-Jong, jonka romaanin vaateyrityksen tavoin perusti kolme nuorta naista. Liikeyrityksen nimi ja filosofia saivat vaikutteita meneillään olleesta Vietnam-liikkeestä ja muusta poliittisesta liikehdinnästä. Nina huomaa pian joutuneensa tapahtumien ytimeen ja hänen kauttaan lukija pääsee seuraamaan Tukholman opiskelijoiden poliittista vastarintaliikettä.

Jos on kiinnostunut ruotsalaisesta 60-70-luvun vaihteesta, poliittisesta opiskelijaliikkeestä ja feminismin noususta, tässä oiva kirja! Moberg kuvailee tarkasti Tukholmaa, sen ihmisiä ja sosiaalisia suhteita. Ja sosiaalisista suhteista puheen ollen, luojan kiitos että vasta synnyin tuona vuonna enkä ollut silloin itse nuori aikuinen. Elämä tuossa vuodessa, ainakin naisen näkökulmasta, tuntui olevan varsin monimutkaista.

Åsa Moberg: Snart är det 1968 (Natur & Kultur, 2018)

Helmet-lukuhaaste: 5. Kirja sijoittuu vuosikymmenelle, jolla synnyit

Kommentit

  1. Elämä vuonna 1968, kun olin 18 v ja ensimmäistä kesää Tukholmassa, oli minusta silkkaa riemua ja aika yksinkertaista. Poliittinen liikehdintä oli vain jännittävää, koko maailma oli mukana mielenosoituksissa, opiskelijaelämä oli vaihtelevaa ja kun sitten meni töihin, sitä löytyi ja aina sai heti vakituisen työpaikan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau, kiitos aikalaistodistuksesta!! Olisipa hauska kuulla mitä mieltä olisit juuri tästä kirjasta. Itse stressaannuin jo pelkästään lukiessani alati vaihtuvista suhteista ja hierarkisista neidittelyistä ja tytöttelyistä mutta luotan tuohon sinun kuvaukseesi :) /Mari

      Poista

Lähetä kommentti

Ilahduta Mrs Karlssonia kommentillasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ann Napolitanin "Kaunokaisia" - raportti eletystä elämästä

  Seuraan tiiviisti myös saksankielisiä kirjallisuusmarkkinoita ja huomasin juuri ennakkopostauksen sveitsiläisen Charles Lewinskyn tänä syksynä ilmestyvästä kirjasta "Täuschend echt" (Petollisen todellinen), jossa mainostoimiston copywriter menettää kaiken - työn, rakkauden ja rahat. Hän onnistuu kuitenkin tekoälyn avulla tuottamaan romaanin, "tositarinan", josta tulee suurmenestys. On kuitenkin yksi henkilö, entinen rakastettu, joka tietää että tarina ei ole totta...  Mieltä kutkuttava aihe! Vaikka samalla iskee mieleen ajatus, että kuinkakohan monta tekoälyllä tuotettua romaania tuolla maailmalla jo liikkuukaan? Minulla on itse asiassa jo yksi vahva ehdokas, enkä ole edes yksin epäilykseni kanssa, minkä huomasin kun tutkin asiaa. Kyseessä on ehkä tällä hetkellä kirjasomen eniten hehkutettu kirja, amerikkalaisen Ann Napolitanon "Hello Beautiful" (Kaunokaisia), jonka myös lukupiirimme päätti lukea. Huom! Jos haluat välttää juonipaljastuksia tai jos pidit

Pikkukaupungin ilot ja kirot - Philip Teirin Pietarsaari ja Stine Pilgaardin Jyllanti

  Marraskuun pimeydestä teitä tervehdin, rakkaat blogilukijani - tosin hiukan väräjävin koivin ja tukka pystyssä koronan kourista irti päästyäni. Kalenteriin katsominen  hermostuttaa, sitä saakin pistää tämän sairasviikon jäljiltä uusiksi. Mutta aivan ensimmäiseksi pistetään blogi ajantasalle! En pysty yleensä sairastellessani lukemaan, koska saan melkein aina silmä- ja päänsärkyä. Nytkin lepäilin lähinnä hiljaisuudessa tai radiosta musiikkiohjelmia kuunnellen. Mutta juuri ennen sairastumista minun piti tänne jo vuodattaa ajatuksiani kahdesta juuri lukemastani kirjasta ja yritän nyt saada kiinni niistä tunnelmista... Philip Teiriltä olen lukenut kai kaikki hänen romaaninsa ja olen niistä myös pitänyt. Tämän uusimman teoksen 'Eftermiddag i augusti' (suom. Elokuun varjot) laitoin tietysti sitten heti varaukseen. Nyt kirjan luettuani olen kuitenkin hiukan ehkä pettynyt, tämä uusin ei ollut nimittäin ihan samanlainen lukunautinto kuin Teirin aiemmat.  Vuonna 2020 ilmestynyttä Neits

Kirjatulvavaroitus - ja pari sanaa tuoreesta nobelistista

  Onpa tullut taas luettua! Kirjoja on levällään joka nurkassa, lainakirjoja on tällä hetkellä kerääntynyt peräti neljästä eri kirjastosta ja muistutusviestejä tulee tasaiseen tahtiin, että aina on jonkun kirjan lainausaika päättymässä.  Useimpien lainausaikaa olen saanut pidennettyä, mutta aina välillä iskee kauhun paikka - kirjaan on toinen varaus ja se pitää palauttaa jo parin päivän päästä. Ja sitten paahdan hiki hatussa, että ehdin lukea. Mutta vain jos kirja on hyvä. Huonot kirjat palautan lukemattomina. Olen nyt vihdoinkin oppinut sen, että elämää ei tuhlata kirjoihin, jotka eivät niin sanotusti vedä.  Kirjapinossa on ollut yksi pikalaina, ruotsalaisen journalistin Martin Gelinin juuri ilmestynyt teos Imorgon är jag långt härifrån  (Huomenna olen kaukana täältä). Ja se olikin onneksi kirja, joka veti heti mukaansa. Gelin muutti 23 vuotta sitten unelmakaupunkiinsa New Yorkiin, mutta nyt muuttokuorma palasi takaisin Eurooppaan. Päätös ei ollut helppo, mutta amerikkalaisen sosiaali

Henrik Ibsen: Nukkekoti (Klassikkohaaste 11)

Olen tänä kesänä lukenut  Minna Canthin ja ruotsalaisen naisasianaisen Ellen Keyn elämäkertoja. Molemmat olivat aktiivisia 1800-luvun loppupuolella ja molempien kohdalla mainitaan useaan otteeseen yksi heihin merkittävällä tavalla vaikuttanut teos: Henrik Ibsenin näytelmä Nukkekoti. Tämä oli taas yksi sellainen klassikko, jota en ollut tietenkään lukenut joten valintani tämänkertaiseen klassikkohaasteeseen oli helppo. Lisäksi kirjastosta löytyi tuore ruotsalainen painos, johon kirjailija Klas Östergren on kääntänyt neljä Ibsenin näytelmää. Kirja on osa ruotsalais-tanskalais-norjalaista yhteisprojektia, jossa yksi kirjailija kustakin maasta on kirjoittanut oman versionsa johonkin Ibsenin hahmoista pohjautuen. Tähän tulen toivottavasti palaamaan vielä myöhemmin! Vuonna 1880 Suomalainen Teatteri esitti Ibsenin Nukkekodin, vain pari vuotta näytelmän kantaesityksen jälkeen. Näytelmästä tuli suuri menestys, nuori Ida Aalberg Noran roolissa. Minna Canth seurasi tarkkaan Suomen rajoj

Kärsitkö unettomista öistä? Hanki oma Saisio!

  Alan jo pikkuhiljaa toipua tuosta viimeisimmästä lukushokistani eli Ann Napolitanon Kaunokaiset-romaanista . Jonka siis jo ehdin julistaa tekoälyn kirjoittamaksi ja kaikin puolin kelvottomaksi kirjaksi.  Sitten osui käsiini Hanna Weseliuksen viime vuonna ilmestynyt romaani "Nimetön" ja tajusin, ettei minun ole tarkoituskaan lukea mitään napolitanoja tai ferranteja. Tarvitsen juuri tällaista sopivasti sekavaa, ajassa ja paikassa hyppivää kerrontaa, joka jättää myös tyhjiä aukkoja niin ettei mielenkiintoni herpaannu. Tekstin pitää hengittää! Nyt sen taas opin: kirjallisuuden harrastajan tärkein ominaisuus on osata tunnistaa oma kirjailijatyyppinsä, ettei tuhlaa tätä lyhyttä elämäänsä vääränlaiseen kirjallisuuteen. Weseliuksen "Nimetön" on koukuttava ja kiehtova tarina yhdestä pitkän iän saavuttaneesta naisesta ja hänen elämästään. Ja mitä kaikkea siihen elämään voikaan mahtua!  Olen itse saanut kunnian olla ystävä kahdelle lähes sadanvuoden ikään eläneelle naiselle